Meduňka,  Rady a tipy,  Výživa a zdravá strava,  Zdraví

Léčebné možnosti ovoce a zeleniny

Informace o tom, že máme jíst ovoce a zeleninu, se na nás denně valí ze všech stran. Pokud bychom ovšem tyto rady vzali doslova a celé dny se „cpali“ třeba jen ovocem, svému tělu neprospějeme. Proč? A jaké ovoce tedy vybrat? A jak je to se zeleninou? Vysvětlí nám to naše spolupracovnice, klinická naturopatka Kateřina Boesenberg.

Ovoce a jeho léčebný potenciál
Při výběru ovoce se soustředíme hlavně na dvě základní kritéria – obsah cukru a barvu ovoce.
Obsah cukru v ovoci je závislý na stádiu jeho zralosti a původu. Tropické ovoce bude přirozeně obsahovat více cukru než ovoce z mírného pásma. Výjimku tvoří pouze citrusové plody. Pro naši konstituci je přirozenější konzumace ovoce právě z mírného pásma, tedy toho, co nám roste na zahrádce nebo co nasbíráme v lese – jsou to jablka, hrušky, švestky, třešně, maliny, borůvky atd. Ve dvou porcích (nebo kusech) nám nabízí zhruba 25 gramů fruktózy, což odpovídá zdravé dávce cukru, kterou náš organismus potřebuje. Zároveň tak dostáváme velké množství vlákniny, vitaminů a antioxidantů. Pokud máte tropické ovoce rádi, konzumujte ho 2–3x týdně. Častější konzumace právě kvůli obsahu cukru zbytečně namáhá slinivku, protože dochází k rychlému uvolnění cukru a vyplavení inzulinu. Tento proces rychlého vyplavení lze „obelstít“, když si dáte s vaším oblíbeným banánem nebo mangem malou hrstku oříšků nebo dvě lžíce jogurtu. Tuky a bílkoviny zpomalí štěpení cukrů a proces nebude tak razantní a zatěžující.
Druhé kritérium, tedy barva ovoce, znamená jednoduché pravidlo – duhu. Za týden snězte všechny barvy duhy, od žluté až po fialovou. Barevný pigment v ovoci je totiž daleko víc než pouhou barvou. Tyto pigmenty jsou cenné a léčivé. Každá barva má léčebné a antioxidační účinky. Oranžovo-červené pigmenty léčí ekzematickou pokožku, fialové pigmenty zlepšují soustředění a kognitivní funkce, žluté pigmenty chrání buňky a srdce, zelené pigmenty jsou nezbytné pro jaterní detoxikaci a hormonální rovnováhu. Co barva, to léčivá síla.
V jaké formě ovoce nejlépe konzumovat? Čerstvé, protože většina vitaminů (a některých antioxidantů) se tepelnou úpravou ničí. U zamražených borůvek a jiných bobulí vám původní hodnoty antioxidantů vydrží zhruba 3 měsíce. Poté se pomalu začínají vytrácet.

Zelenina
I zelenina obsahuje spousty antioxidantů, hlavně však minerální látky a důležitou vlákninu. K minerálům se blíže dostaneme v příštím dílu. Co je třeba si o zelenině zapamatovat z hlediska antioxidačního působení? To samé, co o ovoci. Za týden chceme sníst duhu. I zde hrají pigmenty velice důležitou roli.
Zeleninu – na rozdíl od ovoce – nemusíte konzumovat pouze syrovou. Pokud vás větší množství syrové zeleniny nadýmá, začněte si jedním malým salátem denně a postupně porce zvyšujte. Přednější je množství a spektrum barev.

  Kateřina Boesenberg, BHSc, ND.