Alternativní medicína,  Meduňka,  Rady a tipy,  Zdraví

Jak na jarní očistu organismu?

I když letošní jaro je v lecčems netypické, některé věci se nemění – třeba to, že právě jarné období je vhodným časem pro různé očistné kúry a vůbec pro „úklid“ našeho těla. Naši dlouholetí meduňkoví spolupracovníci, MUDr. Vlaďka Strnadelová a Jan Zerzán, před časem připravili pro Meduňku tento článek, ve kterém radí, co můžeme v tomto směru pro sebe udělat a také vysvětlují, proč je právě na jaře důležité odlehčit stravu. Podle jejich rady můžete vyzkoušet třeba osvědčený rýžový půst, který je vhodný pro ty, kteří pro sebe chtějí něco udělat, ale hladovění jim dělá fyzické nebo psychické obtíže.

Co člověk ovlivnit nemůže…
I když si my lidé často myslíme, že jsme výjimeční tvorové, platí pro nás stejné zákony jako pro vše ostatní v přírodě. Člověk je obdařen vlastní vůlí a schopností myšlení, ale neznamená to, že může změnit vše a může si dělat, co chce s přírodou nebo se svým tělem. Nemůžeme například ovlivnit biorytmy, to znamená pravidelně se střídající rytmy přírody jako je den a noc, fáze měsíce a jeho vliv na veškerou vodu na planetě (příliv odliv, naše tělo obsahuje až 70 % vody), střídání ročního období. Všechny biorytmy mají vliv na funkci našeho těla a na naše zdraví a životní pohodu. Lidé odnepaměti pozorovali přírodu a snažili se všechny tyto souvislosti vypozorovat a zaznamenat. Velmi pěkně jsou tyto vztahy zobrazeny v teorii pěti elementů, která vychází ze staré čínské filozofie a medicíny. Snahy o pochopení těchto jevů nevychází ze zvědavosti lidí, ale z potřeby poznávat. Čím lépe poznáváme všechny tyto vlivy, které působí na nás a podle nichž funguje naše tělo, tím víc můžeme žít v souladu s přírodou a budeme si méně ubližovat. To znamená, že náš život bude zdravější a pochopitelně i šťastnější.
O biorytmech bylo napsáno mnoho knih, přesto lidé dělají mnoho věcí špatně. Nerespektují tyto přirozené zákony, a potom tím trpí. Trpí prostřednictvím svých nemocí, fyzické i psychické nepohody. Podívejme se blíže na biorytmy ročního období a hlavně na aktuální období začátku jara.

Jaro – období stoupající energie
Jaru předchází zima, kdy příroda odpočívá, náš metabolismus se zpomaluje a příroda i naše tělo si dělá zásoby. Na začátku jara se začne metabolismus zrychlovat a přírodě se ze zásob vytváří nový život, energie stoupá.  To vše víme a bereme to jako samozřejmost. Ale to vše platí i pro nás, a proto je třeba tomu přizpůsobit své chování a hlavně stravu. Aktivita se s postupujícím jarem postupně zvyšuje a my bychom měli víc času trávit venku v přírodě. Velmi důležité je vzhledem k ročnímu období upravit i stravu — jídlo má obrovský vliv nejen na naše zdraví, ale i na energii a celkové chování organismu. Proto strava na jaře by měla mít energii jara. Co to znamená? Na jaře je třeba radikálně snížit příjem tuku, v zimě potřebujeme tuk jako zdroj zahřívající energie, ale na jaře by byl již zatěžující. Proto snížíme jeho množství i frekvenci. To samé platí i pro maso. V tomto období je třeba změnit i celkové složení stravy, to znamená, že začneme přidávat více zeleniny. Sníží se podíl zeleniny kořenové a naopak přibude zeleniny kulaté a hlavně zelenina naťová, zelená. Ta se v zimě používá jen okrajově v malém množství, a na jaře se stává podstatnou součástí každého jídla. To vše vychází z přírody. V zimě se používá ta zelenina, která je dostupná a dá se přirozeně skladovat, což je zelenina kořenová a některá kulatá, na jaře začne vše růst a zelenat se, přibývá energie stoupající, kterou je třeba zásobit i náš organismus. Proto je tak potřebné zařadit divokou, zelenou zeleninu do přípravy jídla (kopřiva, bršlice, polníček, jitrocel, sedmikrásky, podběl, pampeliška a podobně). Tím, že je zařadíme jako běžnou součást jídla, dodáme do našeho těla nejen kvalitní minerály a vitamíny, ale i stoupavou energii, která je tak důležitou součástí jara. Z obilovin začneme více zařazovat ty, které tolik nezahřívají, jako je dlouhozrnná rýže, ječmen a menší množství kukuřice, která nabude vrcholu až v létě. Zato snižujeme používání pohanky. Také je třeba udělat změny ve způsobu vaření a tepelné. Začneme tepelně zpracovávat potraviny kratší dobu, o něco zvýšíme podíl syrové zeleniny, postupně snížíme takové způsoby úpravy vhodné spíše pro zimu jako je pečení či vaření pod tlakem. To vše vede k odlehčení stravy, a to k přizpůsobení energie našeho těla k energii jara. 

Játra nám „poděkují“, když jim pomůžeme…
Podle biorytmů našeho těla na jaře jsou nejvíc zatížena játra, proto je třeba jim pomoci. Nejlépe to uděláme právě změnou stravy. Pro játra je nezbytná stoupající energie, tedy zelená zelenina, kvašená zelenina. Naopak jsou zatěžována tukem, pečením a smažením. Příroda se na jaře čistí a tato očista by měla probíhat i v našem organismu. Proto je dobré jí v tom pomoci a zařadit některé očistné kúry. Žádná očista ale nenahradí změnu běžné každodenní stravy, vzhledem k ročnímu období, neboť to je základ a vše ostatní je jen pomoc, i když významná.
Délka a intenzita očisty se musí odvíjet od našich zkušeností, možností a hlavně od naší psychické i fyzické kondice, která se také odvíjí od našeho zdravotního stavu.  Kdo pravidelně nedělá jednodenní půsty s pitím pouze vody, neměl by se najednou pouštět do delšího půstu bez jakéhokoli jídla. Pravidla hladovění najdete v různých knihách i článcích. Pojďme si představit některé druhy očisty, které nejsou tak náročné, a přesto jsou velmi účinné:

Vysazení tuku a všech živočišných potravin
Tento způsob očisty je velmi vhodný na jaro, neboť významně pomáhá játrům. Jednoduše vysadíme veškerý tuk a živočišné potraviny a upravujeme zeleninu, obiloviny i luštěniny na vodě. Protože to je jen menší omezení, je třeba ho provádět déle, aby měl význam. To znamená nejméně l4 dní.

Vysazení kompletní bílkoviny
To znamená, že vysadíme luštěniny a pochopitelně i všechny živočišné potraviny. V praxi to znamená, že jídlo se skládá z tepelně upravené a kvašené zeleniny a obilovin. Rozhodně nezařazujeme pečivo, neboť pečená forma brání očistě jater, a to přesně je našim cílem. Můžeme tuto očistu kombinovat i s předchozí a vysadit i tuk. Toto vše praktikujeme zhruba týden až l4 dní, podle našeho zdravotního stavu a odhodlání.

Rýžový půst
Rýže je velmi očistná potravina, a když ji budeme používat jako monodietu, má to velmi velký vliv na naši očistu. Je velmi účinná a hlavně je vhodná i pro lidi, kterým dělá hladovění fyzické nebo psychické obtíže. Jí se několikrát denně rýže natural a pije se hodně tekutin, voda nebo zásadité čaje jako Bancha nebo Kukicha. Rýži na tuto příležitost vaříme spolu s mořskou řasou  ke snížení kyselinotvornosti rýže a je dobré střídat vaření pod tlakem i v normálním hrnci. Pokud nemáme s tím problém, držíme rýžový půst asi týden.

Variant a možností půstů je mnoho, výše jmenované jsou vhodné i pro lidi oslabené, psychicky labilnější a také pro zaměstnané lidi. Můžeme je doplnit i očistou střev. Nezapomeňte však na vhodnou každodenní stravu, ta se  nedá nahradit sebelepším půstem či očistou.

MUDr. Vladimíra Strnadelová, Jan Zerzán