Alternativní medicína,  Meduňka,  Péče o tělo,  Zdraví

Pro krásnou a zdravou pokožku – dokončení

„Vrásky přicházejí nevyhnutelně s věkem, ale mezi lidmi jsou v tomto směru velké rozdíly, “ zdůrazňuje ve svém článku o zdravé pokožce MUDr. Ludmila Eleková. Tak co můžeme udělat pro to, abychom vznik vrásek minimalizovali nebo oddálili? „Pro pěknou a zdravou kůži je kromě jiného nutná i každodenní hojná konzumace zeleniny a ovoce, “ připomíná autorka, zkušená lékařka, která ve své praxi využívá znalostí západní medicíny i možností některých alternativních metod. Doporučujeme vaší pozornosti také její fundované, a přitom srozumitelně psané knihy, které připravila pro naši edici Knihovnička Meduňky. Více na www.knihovnickamedunky.

 

Kosmetické problémy
Elasticitu kůže zajišťuje kolagen, jeho poškození vede k tvorbě vrásek. Kolagen je základní molekula pojivové tkáně, tvoří kolem 30 % všech bílkovin našeho těla, v podstatě drží tělo pohromadě. Chemické složení se liší od jiných bílkovin, obsahuje hojně glycinu a prolinu. Prolin je neesenciální aminokyselina, syntetizujeme si ho sami. Lysin je esenciální aminokyselina, dobrými zdroji jsou bílkovinné potraviny jako vejce, maso, luštěniny, sýry a ryby jako treska a sardinky. Vývary z masa a kostí bohaté na želatinu a kolagen jsou skvělým zdrojem této aminokyseliny. Jak rychle se nám budou tvořit vrásky (obdobně stárneme i uvnitř, poškozuje se vazivo k kloubech, šlachách, svalech, cévních stěnách, kostech atd.), záleží na tom, jak dobrý kolagen jsme si vytvořili v dětství a mládí a také na tom, co s ním během života uděláme. Cokoli poškodí kolagen, vede k tvorbě vrásek.
První je oxidativní stres z různých zdrojů. Všichni známe někoho, kdo se příliš vystavoval slunci. Jeho vrásky a pigmentové skvrny jsou následkem ultrafialového slunečního záření. Je samozřejmě zdravé chodit na slunce, ale i tady platí všeho s mírou. Dalším významným zdrojem oxidativního stresu je kouření. K tomu není co dodávat, kuřáci mívají typický vzhled a  stejné škody cigarety páchají i uvnitř jejich těl. Třetím zásadním zdrojem oxidativního stresu jsou nevhodné tuky, konkrétně rafinované rostlinné oleje a margaríny, všechny potraviny z nich vyrobené. Kdykoli jíte mimo domov, restaurace až na drahé výjimky používají levné oleje. Všechny zpracované potraviny obsahují tyto tuky.
Ochranou proti volným radikálům jsou antioxidanty. Jejich hlavním zdrojem je ovoce, zejména bobule a peckoviny, zelenina, hlavně obsahující karotenoidy. Karotenoidy se prodávají i jako výživové doplňky k prevenci spálení na slunci, podobně funguje i zelený čaj. Důležitým antioxidantem je i cholesterol, kromě toho je prekurzorem vitamínu D, při slunění nám slouží dvěma způsoby. Obsah správných tuků v kůži je důležitý pro prevenci poškození volnými radikály. V jedné knize jsem četla názor plastického chirurga z USA, který se ptal svých klientů, jaké jedí tuky a kolik a vypozoroval, že lidé konzumující nenasycené rostlinné tuky nebo držící nízkotučné diety vypadali o 10-15 let starší než lidé, kteří jedli spíše přirozené, nasycené tuky.
Dalším procesem poškozujícím kolagen je glykace, proces, při kterém se glukóza a fruktóza váží na kolagen. Produktům, které při tom vznikají, se říká AGE, anglicky „advanced glycation end-products“, koncové produkty glykace. Zkratka AGE hezky vyjadřuje, co tyto molekuly dělají: „age“ znamená anglicky věk, stárnutí. Tento proces je za zrychleným stárnutím diabetiků, ale nemusíte být diabetici, abyste si AGE hojně vyráběli. Stačí jíst běžnou stravu založenou na konzumaci škrobových potravin několikrát denně.
Podceňovaným faktorem je nedostatek vitamínu C. Kurděje jsou nemoc z nedostatku vitamínu C a poškození kolagenu vede k jejím příznakům. Bohužel mnoho lidí, kteří nedbají na zdravou stravu, je na hranici kurdějí.  Doporučená denní dávka vitamínu C je spodní mez na hranici kurdějí, optimální dávka je v gramech denně. Zvířata, která neztratila schopnost syntetizovat vitamín C, ho denně vytvoří desítky gramů, v nemoci nebo stresu až stovky gramů. Pro pěknou a zdravou kůži je tedy nutná i každodenní hojná konzumace zeleniny a ovoce.
Jak je to jednoduché, dbejte na správný obsah talíře a budete vypadat lépe než s drahou kosmetikou. A na rozdíl od kosmetiky budete vědět, že stejně dobře „vypadáte“ i uvnitř, kde na tom záleží.