Zdraví

Jak na jarní únavu – dokončení článku

V první části svého článku vysvětlovala jeho autorka MUDr. Ludmila Eleková, které vlivy způsobují pocit jarní únavy a nedostatku energie, jímž mnozí z nás v tomo období trpí. Ve druhé části se věnuje vlivu stravování a také radí, jak postupovat, když už se unaveni cítíme …

 

V první částo jsme zmínili, které potraviny nám pomáhají. Na opačném, negativním konci žebříčku jsou potraviny plné prázdných kalorií: cukr, alkohol, výrobky z bílé mouky, bílá rýže, necelozrnné obilniny, pak potraviny obsahující škodlivé žluklé tuky, jako jsou jakékoli hotové trvanlivé výrobky z mouky (sušenky, pečivo, keksy, chipsy, ale i müsli apod.), margaríny, extrudované výrobky („polystyrenový“ rýžový a kukuřičný chléb), uzeniny, hotovky v pytlíku a konzervě, cokoli barveného, ochuceného, konzervovaného apod.
Bohužel ani celozrnné obilniny a výrobky z nich, jako je skutečně celozrnný chléb apod., nejsou pro mitochondrie příliš výhodné. Jejich poměr kalorií, které pocházejí všechny z glukózy, a živin nevychází příliš dobře. Lépe jsou na tom naklíčené obilniny a luštěniny.
Co když víme, že jsme nejedli ideálně nebo to prostě nestačí? Nebo jsme si mitochondrie již poškodili nerozumným užíváním paracetamolu? Pak budeme potřebovat výživové doplňky, antioxidanty a podporu tvorby glutathionu.
Jde v první řadě o N-acetyl cystein, obsahuje aminokyseliny potřebné pro tvorbu glutathionu. V nitrožilním podání se používá k léčbě předávkování paracetamolem nebo selhání jater v důsledku jeho užívání. NAC se dá běžně koupit pod názvem ACC, lék na kašel. Již před lety jsem si všimla, že pacienti, kteří užívali při infekci na kašel ACC, se uzdravovali lépe, než ti, kteří užívali něco jiného. Zejména, pokud současně užili paracetamol. Dalšími důležitými suplementy pro mitochondrie jsou účinné antioxidanty, např. vitamíny A, C a E, koenzym Q10, selen, zinek, kyselina listová, vitamíny B. V případě již existujícího poškození mitochondrií je třeba brát vyšší dávky, nebojte se užívat i trojnásobek doporučené dávky, vitamínu C klidně i několik gramů denně. Pár set miligramů nebude mít žádný efekt, to je dávka, která nás chrání před úplným kolapsem mitochondrií a smrtí, nikoli dávka pro optimální fungování organismu.
Dalším důležitým faktorem je pohyb. Buňky reagují na zátěž, když svaly zatěžujeme, reagují i navýšením počtu mitochondrií. Proto lidé, kteří cvičí, mají obecně vyšší úroveň energie a výkonnost a také se tak cítí. A když náhodou onemocní a jejich mitochondrie dostanou zabrat, rychleji se dají zase do pořádku.

Co dělat, když už jsme unavení?
Zkontrolovat jídelníček, přestat jíst sladké, mouku a výrobky z ní, vůbec omezit škrobové potraviny, zpracované potraviny a další „franken-food“ (tedy frankensteinovská monstra vzniklá v továrnách na výrobu „potravin“). Přestat kouřit.
Začít jíst denně: čerstvou zeleninu a nějakou si začít doma fermentovat. Je to jednoduché a recept najdete během minuty na internetu. Jíst denně ovoce, ale s mírou. Jíst denně zeleninu z čeledi brukvovitých a cibuloviny, také žlutou, oranžovou, červenou a zelenou zeleninu a ovoce pro karotenoidy a chlorofyl. Začněte si vařit klasické vývary z masa, kostí a těch měkkých tkání okolo. Jezte vejce a kvalitní mléčné výrobky, také lze vyrobit doma. Ryby a mořské plody obsahují důležité stopové prvky a jejich tuky obsahují vitamíny A a D, vynikají v tom zejména tresčí játra. Játra jsou superpotravinou, obsahující vysoké množství živin důležitých pro naše vlastní játra (jak překvapivé). Vzhledem k tomu, že v sobě kumulují toxiny, kupujte jen taková, která pocházejí od zvířat z biochovu.

A co půst a očista?
Naši předkové se v tomto období roku postili. Možná ze zdravotních důvodů, možná jen proto, že jim maso už došlo a museli počkat na jaro, až se narodí jehňata, kuřata a králíci. Možná to vůbec nebylo dobrovolné. Ale samozřejmě odlehčení nikomu neuškodí. Mám jen jednu poznámku: kdo jedl výrazně deficitně, tj. převážně průmyslovou stravu, sladké, nejedl prakticky vůbec nic moc čerstvého, zeleninu a ovoce, nebo navíc kouří a jeví známky nadměrného oxidativního stresu (podívejte se do zrcadla na vrásky, nažloutlou nezdravou pleť), takový člověk trpí deficitem živin nutných i pro efektivní detoxikaci! Chybí mu vitamíny, antioxidanty, glutathion, ale i dostatek kvalitních bílkovin. Jak efektivně se bude asi zbavovat toxinů? Jak se při tom bude cítit? Nepoškodí se naopak? Pro takové lidi bude půst nebo jiný detox hodně těžký, budou mít výrazné detoxikační příznaky. Pro efektivní a hladký detox potřebujeme mít funkční játra, ledviny a střevo, tj. musí být dostatečně plné potřebných živin. Pro detox je nutný i dostatečný přísun bílkovin, bez nich dojde jen k polovičatému procesu a velmi nepříjemným příznakům. Proto doporučuji začít doplněním chybějících živin a teprve pak zařadit detoxikační fázi.

 

MUDr. Ludmila Eleková