Knihovnička Meduňky

Z meduňkové knihovničky: Buďme zdraví na jaře i v létě…

…  díky stejnojmenné knize od Simony Procházkové, která vyšla před časem v meduňkové edici. Kniha je souborem praktických rad, receptů a tipů, které může vyzkoušet každý pro podporu svého zdraví i pro pěstění pleti a vlasů...  Knihu zakoupíte přes náš e-shop   www.obchodmedunka.cz

Léčivé účinky zeleniny

Zelenina je významným zdrojem minerálních látek, vitaminů, vlákniny a je dietetická. Také se v ní nacházejí antioxidanty, které ochraňují náš organismus. Patří mezi ně beta-karoten, vitaminy A, E, C a selen. Zelenina rovněž povzbuzuje peristaltiku střev, poněvadž má velký obsah vlákniny. V zelenině jsou obsaženy i další důležité ochranné látky, které podmiňují správnou funkci jednotlivých orgánů a systémů. Jsou to enzymy, třísloviny a fytoncidy. Prospěšná jsou i některá její barviva. Zelenina obsahuje také hodně organické vody. Obsah této cenné vody činí v průměru 90 %, u některých druhů až 98 %. Na tuky je zelenina velmi chudá.
Všeobecně má zelenina nízký obsah sodných solí, vysoký obsah draselných solí, příznivý poměr tuků a organických kyselin, což podporuje vylučování moči (diuretický účinek) – proto má velmi příznivý vliv na naše zdraví. I vědecké poznatky tento fakt čím dál více potvrzují. Například ovoce nemůže z hlediska obsahu minerálních látek zelenině v žádném případě konkurovat.

Pravidelná konzumace zeleniny je pro organismus velmi důležitá
Zelenina v nejrůznějších podobách by měla tvořit součást každodenního jídelníčku. Vůbec nepotřebujeme jíst celoročně rajčata, papriky a okurky. Právě naopak. Pro silný imunitní systém je důležitá naše sezonní a přirozeně uskladněná zelenina. V létě bychom měli konzumovat zeleninu hlavně krátce tepelně upravenou a syrovou, v zimě vařenou, kysanou a jen občas syrovou zeleninu.

Mrkev
Mezi nejznámější druh zeleniny beze sporu patří mrkev. Mrkev je doslova zásobárnou cenných biolátek. K nejcennějším patří beta-karoten, předstupeň vitaminu A. Dále obsahuje vitaminy E, D, K, vlákninu, mnoho cukru, selen, lecitin, draslík, vápník, vodík, hořčík, železo, měď, fosfor, kobalt a jód. V semenech se nachází především silice a kvalitní olej, který je luxusním kosmetickým prostředkem. Obsahové látky mrkve jsou schopny zvyšovat odolnost organismu především proti infekcím.

Léčivé účinky mrkve
Mrkvová šťáva tvoří základ léčebných postupů se zeleninovými a ovocnými šťávami. Neměla by chybět při léčbě ischemické choroby srdeční, včetně doléčování následků po překonání infarktu myokardu. Mrkev působí velmi močopudně a projímavě a je také výborným prostředkem pro harmonizaci střevní mikroflóry, zejména po delší léčbě antibiotiky.
Mrkvová šťáva obsahuje poměrně velké množství vápníku, který je užitečný pro naše kosti a zuby. Docela neznámou zůstává skutečnost, že v mnoha případech její pravidelné dlouhodobé pití úspěšně pomáhá proti neplodnosti. Mrkev také zlepšuje zrak, zvláště účinná je proti šerosleposti, která je charakteristická právě nedostatkem vitaminu A. Mrkev je rovněž vhodnou potravinou při jaterní dietě.

Mrkvová šťáva s medem zvyšuje imunitu
Šťáva s příměsí medu, podávaná jako prevence pomáhá zvyšovat odolnost organismu, a to 2× denně v množství 0,15 litru šťávy s čajovou lžičkou kvalitního medu. Tuto směs můžeme podávat v rámci léčby chřipky a jiných viróz – v těchto případech podáváme 3× denně.

Mrkev podporuje tvorbu mateřského mléka
Tato zelenina by měla být důležitou složkou výživy těhotných a kojících žen, při chudokrevnosti i celkovém oslabení organismu. Tvorbu mléka podporuje nahrubo nastrouhaná mrkev mírně upražená na olivovém oleji nebo ohřátá mrkvová šťáva s trochou smetany.

Mrkev zažene kašel
Lidové léčitelství používá mrkev při kašli, bolestech v krku či nachlazení. Několik kořenů této zeleniny najemno nastrouháme a vytlačíme z ní šťávu, tedy pokud nemáme odšťavovač, s ním je to jednodušší. Šťávu smícháme s kvalitním medem, asi 5 minut povaříme, pak nalijeme do sklenice a užíváme 4× denně 1 polévkovou lžíci. Mrkvovou šťávu smíchanou s medem a teplou převařenou vodou používáme jako kloktadlo při angíně.

Výživný koktejl
 4 mrkve * 1 jablk *, 5 koleček okurky * 2 listy zelí
Postup: Všechny ingredience společně rozmixujeme. Nápoj podáváme ve vysokých sklenicích.

Mrkvová očistná dieta
Tato kúra by se měla provádět po 1–2 dny. Půl kilogramu očištěné mrkve nakrájíme nadrobno a v trošce vody jí uvaříme do měkka. Podáváme v několika porcích během dne. Kromě ní se musí vypít 2,5 litru čisté pramenité vody, nic víc. Tato dieta nám pomůže vyčistit organismus od toxinů. Je výborná i při průjmech a osvědčila se i u dětí.

Mrkev v kosmetice

Mrkvová šťáva spolehlivě vyhladí vrásky
Vrásky vyhladí čerstvá šťáva z mrkve, kterou naneseme na obličej, krk a dekolt a necháme uschnout.

Mrkvová šťáva zklidní kožní neduhy
Čerstvě vylisovaná šťáva z mrkve je úžasně hojivým prostředkem na ekzémy, lupénku, kopřivku, akné. Stačí ji 1× denně nanést na ložiska a nechat zaschnout. Pak kůži namažeme mandlovým olejem.

Mrkev v kuchyni

Mrkvová povidla
Mrkvová používáme do buchet, moučníků, pomazánek nebo jen tak na pečivo  jsou  výbornou alternativou pro ty, kteří ze zdravotních důvodů nesmějí jíst ovoce.
Postup: Mrkev nastrouháme na hrubém struhadle, vložíme do hrnce, podlijeme troškou vody a přidáme ještě špetku mořské soli. Přikryjeme pokličkou a dusíme na mírném plameni do té doby, než se mrkev úplně rozvaří. Podle potřeby doléváme vodu, abychom ji nepřipálily. Horkou hmotu naléváme do vymytých a alkoholem vypláchnutých sklenic, zavíčkujeme a sterilujeme 15 minut při 85 oC.