Jóga,  Knihovnička Meduňky,  Meduňka,  Zdraví

NOVINKA z meduňkové edice: Zářivá pleť a skvělý zrak v každém věku!!!

Nejnovější kniha z edice Knihovnička Meduňky obsahuje soubor inspirativních článků naší autorky a spolupracovnice Yvony Švecové. Yvonka je zkušená lektorka hormonální a obličejové jógy a kromě toho se věnuje také velmi efektivní metodě přirozeného zlepšování zraku – a právě těchto témat se týkají články, které připravila v několika posledních letech přímo pro Meduňku (a pro potřeby knihy je znovu „čerstvě“ zrevidovala).
Kniha má velmi lákavý název Zářivá pleť a skvělý zrak v každém věku a také několik důležitých předností: je čtivá, příjemná a přívětivá, užitečná a hlavně veskrze praktická rady a návody na zlepšení zraku, pleti, podporu imunity a mnohé další využívají přirozené prostředky a můžete je hned vyzkoušet. Je to prostě kniha pro všechny příznivce přirozených postupů v péči o krásu a zdraví.
Darujte ji k Vánocům či jako motivaci do nového roku! -:)
Zakoupíte na www.knihovnickamedunky.cz
Vybrali jsme kapitolu, ve které Yvona vysvětluje, jak pracovat s očistným dechem. A jaká je výhoda dechu? Přece ta, že ho máme stále při sobě – můžeme hned začít…

Ukázka z kapitoly Očistný dech:
Dech je život. Některé situace nám dech berou, jiné se snažíme rozdýchat, po dechu lapáme, dech tajíme, a přičiníme-li se, druhý dech chytáme. Je nesporné, že dech ovlivňují emoce. Negativní emoce ovlivňují především výdech. V našich dvou dechových technikách se tedy soustředíme právě na něj. Je důležité, ba nutné, abychom několikrát denně naprosto vyprázdnili plíce a umožnili tak co největší ploše plic kontakt s vdechnutým čerstvým vzduchem. Tak vydechněme a pojďme na to.

Očistný dech
Vstoje upažíme a představíme si, že v ruce držíme velkou obruč. Před námi je (opět v představě) v úrovni očí svíčka ve vzdálenosti přibližně jednoho metru. Naše plíce jsou jako dvě houby plné špinavého vzduchu, kterého se budeme vydechováním zbavovat. Budeme foukat do plamene svíčky tak, abychom ji nezhasli, ale plamen co nejvíce naklonili.

  • Nejdříve se nosem nadechneme, našpulíme rty co nejpevněji, aby mezi nimi zůstala jen malá dírka, a začínáme foukat na svíčku, jejíž plamen se pomalu naklání. Přitom pomalu vedeme propnuté paže před hrudník, vnímáme, jak se stahuje a kruh tvořený pažemi se zužuje.
  • Přibližně v polovině výdechu zkřížíme ruce před hrudníkem a vedeme paže do objetí, dokud se neuzavřou kolem hrudníku. Ruce nyní svírají ramena.
  • Zbytkový vzduch vytlačíme z plic stlačením brady proti hrudní kosti.
  • Nakonec silně vtáhneme břišní svalstvo (pro zasvěcené tzv. Uddijána bandha, ale nenechte se podivně znějícím výrazem rozhodit, vcucněte břicho co nejvíce, jako byste ho chtěli vytáhnout o patro výš), stále v zádrži dechu po výdechu.
  • Přichází fáze nádechu. Hlavu srovnáme a pomalu se začínáme nadechovat, paže postupně rozevíráme až do úplného upažení. Nakonec je co nejvíce roztáhneme do stran s představou, že se konečky prstů snažíme dotknout stěn po stranách místnosti. Hrudní koš je maximálně rozevřený, bradu zdvihneme vzhůru.
  • Po krátké, asi vteřinové výdrži vrátíme hlavu do normální pozice a tento očistný dech několikrát zopakujeme.

Dýchání nesmí být násilné. Snažíme se o co nejdelší výdech i nádech, ale vše by mělo probíhat příjemně. Vnímejte reakce svého těla, cvičení je velmi intenzivní. Chcete-li jeho intenzitu zmírnit, netiskněte rty příliš silně k sobě, tím se sníží tlak i délka výdechu a nádechu. Pokud se cítíte udýchaní, mezi jednotlivými opakováními si dejte několik normálních dechů a pak opět pokračujte. Toto cvičení je bezpečné, nemá žádné kontraindikace, podporuje prokrvování srdečního svalu, mohou jej tedy v mírné formě a obezřetně praktikovat i osoby se srdečními potížemi.  Cvičení vydává mnoho tělesného tepla, což pocítíte nejvíce na tvářích. Zdůrazněným výdechem se naše tělo zbavuje CO2 a ostatních toxických plynů. Současně posiluje břišní svalstvo, které pomáhá bránici. Máme-li se totiž zbavit použitého vzduchu z plic, musíme opravdu stáhnout břicho na konci výdechu. Aniž si to uvědomíme, po dokončení cviku bude dýchání ještě několik minut hlubší a důkladnější. Ideální je dopracovat se k deseti cyklům tohoto očistného dechu 2× až 3× denně.

Kapálabháti
Název této očistné techniky doslova znamená „pročištění lebky“. Onou lebkou máme na mysli vzduchové kanálky hlavy – nosní dírky, nosní skořepu a další dutiny, které se tímto cvičením pročišťují. Kapálabháti je nesmírně mocná, však posuďte následující výčet jejích účinků. Vypuzení zbytkového vzduchu – toho nedosáhneme ani plným jógovým dechem, proto je praktikování této techniky více než vhodné pro osoby trpící astmatem. Důkladně zbavuje tělo CO2 a krev se zároveň nasycuje kyslíkem, který buňky rychle vážou. Z toho vyplývá zvýšená buněčná činnost, důležitá pro všechny z nás, kteří v důsledku sedavého zaměstnání nemáme během dne dostatek pohybu.
Podpora krevního oběhu: Kapálabháti proměňuje bránici, tento hlavní dýchací sval, ve výkonnou pumpu nasávající žilní krev, veškerá žilní krev se tak znovu dostává do oběhu a je okysličována. Bránici udržuje tato technika pohyblivou a pružnou, dále pročišťuje plíce a udržuje jejich houbovitou pružnost, všechny břišní orgány jsou intenzivně masírovány, zlepšuje se trávení, povzbuzuje se střevní peristaltika, je výborným prostředkem při zácpě. Intenzivní činnost svalů břišní stěny, zejména přímých svalů, odstraňuje tukové polštářky na břišní stěně (nezanedbatelný efekt!). Dýchání mění objem mozku – obecně se má za to, že mozek je uzavřen v lebce jako vlašský ořech ve skořápce a je stejně tak nehybný. Ale opak je pravdou – právě vnitřek onoho vlašského ořechu se chvěje a pohybuje úměrně dechové činnosti. Mozek se chová jako houba, která se v rytmu dýchání zmenšuje a naplňuje. Při nádechu se jeho objem zmenšuje a při výdechu naopak zvětšuje. Tento pohyb je snadno vnímatelný na spáncích. Tento dvojí pohyb ovlivňuje pohyb tekutin v mozku, především oběh krve. Uvědomíme-li si, že mozek spotřebovává nejvíce kyslíku v těle, pochopíme význam této skutečnosti. S jistou dávkou nadsázky lze říci, že kapálabhátí proplachuje a masíruje mozkovnu. Intenzivní provádění tohoto očistného dechu vhání do mozku hotový příval krve, jenž ho zavlažuje, proplachuje, otevírá všechny vlásečnice a oživuje mozkové buňky a žlázy s vnitřní sekrecí, zejména hypofýzu a epifýzu. Mozek je tak přirozeně a bezpečně povzbuzován. Název „pročišťování lebky“ je tedy opravdu výstižný, že? Posilující účinky Kapálabháti oceníte po namáhavém dni, pokud jej budete provádět pouhé 3–4 minuty včetně přestávek. Jedinečný povzbuzující efekt vás vrátí zpět do kondice.
Na rozdíl od běžného dýchání je výdech aktivní až prudký a nádech pasivní. Kapálabháti se totiž skládá z krátkých dávek prudce vydechovaného vzduchu, po nichž následuje pasivní nádech. Hybnou silou tohoto cvičení je břišní stěna, jde o čistě brániční dýchání, hrudník zůstává naprosto nehybný. Před cvičením je vhodné řádně pročistit nosní dírky.

  • V jakékoli pozici se vzpřímenou páteří v sedu, ruce v pozici  Džňánamudry (nehet ukazováčku se opírá o střed palce, v ohbí článku palce, ostatní prsty jsou u sebe a natažené). Hlava je v rovnovážné poloze. Těžiště přeneseme do podbřišku, pod pupek.

Uvolníme tvář, uvolníme stisk zubů.

  • Uvolníme břišní stěnu, břicho vystoupí, prudce stáhneme břišní svaly, což vyvolá prudké vypuzení vzduchu z plic.
  • Okamžitě pomalu uvolníme břišní stěnu, což dovolí břichu vystoupit a do plic pasivně a nehlučně vnikne vzduch. Nádech trvá přibližně třikrát déle než výdech.

    Síla výdechu je rozhodující, počet výdechů za minutu je až druhořadý. Jedná se o energické cvičení, na které si musí plíce pozvolna zvykat. Začněte 10 prudkými výdechy, poté si odpočiňte, proveďte asi tři série po deseti. Každý týden pak přidávejte dalších 10 výdechů. Výdechovou rychlost postupně zvyšujte až na 60 za minutu, odvážnější mohou zrychlit až na 120 výdechů za minutu. Rozhodně však buďte opatrní, naslouchejte svému tělu a cvičte s pozorností. A protože opatrnosti nikdy nezbývá, ještě upozornění na kontraindikace. Kardiaci by měli být opatrní a provádět Kapálabháti až po dlouhé přípravě dýchání s kontrolovanou břišní stěnou. Další kontraindikací je rozedma a zápal plic.

Co ještě pomáhá
Jednoduché a pozoruhodně účinné techniky k pročištění a regeneraci dechu máme stále po ruce, jen je použít. První z nich je vzdychání, oddechnutí zkrátka člověku ulevuje. Jde současně o okysličování a detoxikaci. Zkuste hned teď 3× až 4× výrazně vydechnout. A co teprve takový smích. Ten procvičuje plíce, uvolňuje bránici a masíruje solární plexus, ve kterém se soustřeďuje naše úzkost. Třetí metodou je zívání. Pojďme teď společně zazívat – otevřete pořádně ústa, čelist klesne co nejníže, nadechněte se vzadu v hrdle u hlasivek, zatímco jazyk klesá a couvá až k čípku. S pořádně naplněnými plícemi zadržíme na chvíli dech, pak necháme rozšířit pas a několikrát mírně zamručíme. K tomu se můžeme protáhnout a nakonec vydechneme. Zívání je naprosto přirozený úkon pro naše zdraví a je velice nakažlivé. Tím končíme, snad jste během čtení nezívali nudou.