Meduňka

Ze zářijové Meduňky: Tummo-otužovací jóga

Ze zářijového čísla Meduňky jsme vybrali ukázku z článku, který vás možná bude inspirovat k tomu, abyste začali s otužováním… Autor článku Mgr. Jan Blahůšek v něm představuje buddhistickou otužovací jógu zvanou tummo. Nemáte chuť to zkusit?  -:)

 

 

„Honzo, není ti zima? Aby ses nenastydl?!“ byla poslední slova Ivoše, mého učitele jógy a tumma, která jsem slyšel, než jsem vybuchl smíchy … a skoro se smíchy začal topit. A také jsem už dočista zapomněl na zimomřivost a chronické angíny, které mne po léta trápily. Byl mrazivý listopadový večer, zemi pokrýval čerstvě napadlý sníh a voda uprostřed Hostivařské přehrady opravdu moc teplá nebyla. Moje tělo ale ano. Díky tummu — prastaré tibetské „józe vnitřního ohně“. Ivoš často říká, že jogíni nebojují s nemocemi, ale posilují své zdraví. A tummo je bezesporu jedním z nejúčinnějších a staletími ověřených způsobů, jak můžeme své zdraví posilovat.


Tummo v Tibetu a ve světě
Tummo je tibetské jméno divoké bohyně horka a vášně. Stejně nazvaná buddhistická jóga má za cíl ovládnutí těchto sil v podobě vnitřního — psychického tepla. Cílem je sjednocení protikladů tepla a chladu, vášnivosti a klidu a dosažení míru a osvícení mysli. I když původní cíl tumma je duchovní, buddhisté dobře věděli, že mysl a tělo jsou neoddělitelné, a to, co prospívá jednomu, prospívá i druhému. I zájemci o pouhé zdravotní aspekty tumma proto mohou toto cvičení využívat jako nesmírně efektivní nástroj relaxace, otužování proti chladu a zvyšování imunity. Podle tibetské tradice byl prvním učitelem tumma sám Buddha. Písemně je tato nauka doložena do 10. století k indickému tantrikovi Tilopovi, od jehož žáka Náropy se dostala do Tibetu. Zde společně s dalšími technikami energetické (tantrické) jógy známými jako Šest nauk Náropy vytvořila jeden z pilířů tibetské buddhistické školy Karma Kagjü. Patří mezi ně i jóga bdělého snění a meditace o přechodném stavu mezi smrtí a znovuzrozením, o níž pojednává nejslavnější dílo tibetského buddhismu Tibetská kniha mrtvých.
Sama podstata praxe tummo ale není tibetským ani buddhistickým vlastnictvím. Různé podoby meditace a otužování v duchu tummo ovládaly přírodní národy i mnoho výjimečných osobností dějin lidstva. Dočítáme se o tom nejen v příbězích himalájských jogínů, ale i v životopise filosofa Sókrata, svatého Františka, židovských chasidů, z moderních tváří můžeme uvést ruského mystika Porfiria Ivanova a nizozemského „Ledového muže“ Wima Hofa. Tummo podpořilo nejenom jejich vitalitu a dobré zdraví, ale i nadvládu ducha nad myslí a mysli nad tělem. Každý, kdo se věnuje otužování, principy tumma používá, ať už je nazývá jakkoliv. Jde totiž o obecné přírodní zákonitosti a schopnosti ovládání termoregulace lidského těla prostřednictvím mysli a dechu. I šamanské chození po žhavých uhlících je formou tumma. Pouze jde o jakési tummo „naruby“, kdy se vyvolává naopak vnitřní chlad, aby bránil vnějšímu žáru a popálení nohou.

Cvičení tumma podle Ivoše
Článek o Ivošovi a hlavně o jeho učiteli Dr. Bohumilu Houserovi, významném českém léčiteli a duchovním mistrovi 20. století, jste si mohli přečíst v červencovém čísle Meduňky. Bohumil Houser pro přirozené posilování zdraví využíval mnoho různých metod z jógy, taoismu, buddhismu, šamanismu i moderní vědy. Doporučoval dynamické prodýchávání energetických center v těle (čakramů) ve stoje podle staré tibetské jógy talajukta. A také meditativní prodýchávání centra životní síly (čchi) uprostřed břicha podle Tradiční čínské medicíny. Podobná cvičení prohřívající tělo jsou i základem klasické tibetské jógy vnitřního tepla. Ivoš spojil tato cvičení navíc ještě s celoročním venkovním plaváním od podzimu do jara, tedy s vystavením zevnitř aktivně prohřátého těla extrémnímu chladu, podobně jako to po staletí provádějí tibetští mniši praktikující tummo. Tummo nám také může připomínat saunování. Zásadní rozdíl je ale v tom, že v sauně dochází k prohřátí těla pasivně zvenčí a při tummu aktivně zevnitř. Praxí tumma se učíme objevovat naši vlastní „vnitřní saunu“ a roztápět ji meditací a dechem. Při saunování je kladen větší důraz na zdravé vypocení se, při tummu na zdravé působení chladu a extrémní otužení organismu. Obě metody tak můžeme podle chuti kombinovat.
Ideální je začínat s tummem na začátku podzimu a postupně se otužovat na klesající teplotu vody až do nejmrazivější zimy, kdy bývá možné vyzkoušet si tummo ve vysekaném či tajícím ledu. Po poctivé podzimní přípravě to není nic těžkého. A je to dechberoucí zážitek, na který nikdy nezapomeneme. Do výcviku tumma je ale možné vstoupit kdykoliv v průběhu sezony (podzim až jaro). Termíny pravidelných lekcí bývají vypsány na webových stránek sdružení Setkání s Cestou. Scházíme se jednou týdně v krásné přírodní rezervaci Divoká Šárka a nádrž Džbán v Praze. Výcvikem tumma v ledové vodě horských potoků je možné projít i během našich květnových jógových soustředění, konaných při příležitosti buddhistického svátku Vesak. Každá lekce tumma s Ivošem má tři fáze:

  • Prohřátí jógou a čchi-kungem
    Začíná se pomalým během nebo rychlejší chůzí. Následuje hluboké uvolnění a prohřátí celého těla speciálními meditačně-dechovými cvičeními z jógy a čchi-kungu. Dochází k uvědomění si energetického těla a hlubšího stavu mysli, ve kterém se zbavíme nepřiměřeného strachu z chladu a nemocí z nachlazení. Lektor poté názorně předvede, jak si vnitřní teplo udržet i v ledové vodě a jaký mentální i fyzický postoj zaujmout, aby chlad nepronikl dovnitř naší mysli ani těla.
  • Pobyt ve studené vodě
    Do vody se vstupuje pomalu a klidně. Chlad zůstává jen na povrchu těla a nejde o žádnou nepříjemnou askezi, ale naopak o osvěžující, velmi příjemnou až extatickou zkušenost. Tělo se začne ihned adaptovat na vnější chladivé prostředí a dochází k enormnímu vyplavování endorfinů a pociťování radosti, zdraví, síly atd. Ale jak se moudře říká — v nejlepším se má přestat — a z vody vylézt. Délka pobytu ve vodě je individuální a je dobré se držet pokynů lektora na místě.
  • Následné prohřátí a instrukce
    Po vystoupení z vody jsme stále krásně rozehřátí, cítíme se jako znovuzrození a vychutnáváme si dále účinky tumma. Klidně se osušíme a oblékneme. Doporučuje se velmi teplé zimní oblečení, typicky dvě vrstvy navíc. Podle potřeby může opět následovat krátké cvičení nebo běh. Všem účastníkům na závěr Ivoš dává doporučení, co dělat dále v běžném životě, aby byla naplněna všechna zaslíbení tumma ohledně našeho zdraví a vnitřní pohody…(Celý článek si přečtete v aktuálním čísle Meduňky…)