Meduňka

O lásce a vztazích

Květen je považovaný za měsíc lásky. I když láska může mít mnoho podob, květnový čas bývá většinou spojován s láskou partnerskou, mileneckou, manželskou.
O lásku a dobré partnerské vztahy je však nutno pečovat… Inspirujte se v článku zkušené psycholožky PhDr. Marie Říhové.

Láska je život a jestli vám chybí láska, chybí vám i život.
Leo Buscaglia

Síla myšlenky pro lásku
Když se zamilujete a objekt vaší lásky vaše city opětuje, cítíte se šťastni a plni sil. Život s milovaným člověkem si představujete jako cestu po rozkvetlé louce a prožíváte pocity dobra a štěstí. Pak spolu začínáte žít, budujete si nový domov, plánujete děti. Nevyhnutelně nastávají chvíle, které s sebou přinášejí nesoulad a někdy i trápení a bolest, ať už jde o finanční problémy, onemocnění, neplodnost apod. Uvědomujete si, že když jste pociťovali radost a štěstí, cítili jste se živí, lehcí, plní energie a vše se vám dařilo. A najednou jste zaskočeni pocity rozčarování, žárlivostí, zlostí a někdy snad i nenávistí. Cítíte se úzkostliví, napjatí. Tyto emoce způsobují fyzické potíže – únavu, někdy i nemoci. Ovlivňují vás i vaše dřívější zkušenosti z dětství nebo třeba zklamání z prvních partnerských vztahů…
V takové chvíli je třeba si uvědomit, jaký je váš současný partnerský vztah, v čem spočívá a na čem je založený, a udělat si v mysli jasno. Pokud myslíte pouze na to, co u partnera nechcete, pak toto nechtěné sami vytváříte! Myšlenky představují silnou energii a pozitivní myšlenky jsou stokrát silnější než negativní. Pokud si tedy přejete váš partnerský vztah vylepšit, začněte u sebe. Zkuste přijít na to, co se ve vás a ve vašem vztahu změnilo, že nyní vidíte partnera jinýma očima.
Vezměte si papír a napište na něj následující otázky:

  • Kdy jsem se cítil/a šťastný/á  a plný/á života ?
  • Co mi v životě přináší radost ?
  • Jaké jsou moje silné stránky a vlastnosti ?
  • Jaký druh interakce s partnerem mám nejraději a vyhovuje mi?
  • Jaké je vlastně moje životní poslání ?

Většina z nás nevěnuje těmto otázkám a hlavně hledáním odpovědí na ně žádný čas. Pak si udělejte na druhý papír tabulku a zamyslete se nad těmito dvěma

  • Co chci od svého partnera přijímat – radostné chvíle, toleranci, pochopení, schopnost odpuštění, zábavu, finance atd.
  • Co nechci od svého partnera – žárlivost, hrubost,

Poctivě si zrekapitulujte i to, jakou roli jste dosud hrál/a v utváření vašeho partnerského vztahu. Když pravdivě a sebekriticky poznáte své chyby, můžete  k jejich odstranění použít afirmace, což jsou jednoduchá prohlášení, která mění vaše myšlenky. Vytvořte si afirmace podle své potřeby, můžete použít např. takovéto věty:

  • Můj život je naplněn láskou a pochopením.
  • Jsem milovaný/á.

Všechny afirmace budou nejlépe fungovat, když si je budete opakovat několikrát denně. Obvykle trvá 30 dní, než se vaše dosavadní myšlenkové vzorce přeprogramují. Afirmace stvrzují vaše cíle jako již splněné,  a tak je také pocitově přijímejte. Pozor — ve svých afirmacích nikdy nepoužívejte slovo ne.
Důležité je, aby afirmace byly v přítomném čase. Věřte, že to, co afirmace říká, že už přítomnou realitou.

Vyzkoušejte vizualizaci
Další velmi účinnou technikou je vizualizace. Exaktně vědecky je prokázáno, že vaše mysl nepozná rozdíl mezi skutečným zážitkem a zážitkem, který si živě představujete. Dobře to dokumentuje pokus, při němž u běžce, sedícího v pohodlném křesle a živě si představujícího, že běží, bylo pomocí přístrojů skutečně zaznamenáno napínání svalů, hodnoty pulsu, krevního oběhu a řady dalších tělesných funkcí odpovídaly hodnotám při skutečném intenzivním pohybu.
Vytvořte si jednoduchou vizualizaci vašeho partnerského vztahu. Partner přichází z práce domů, políbí vás, nabídnete mu kávu, čaj nebo večeři, cítíte jeho zájem, lásku a pochopení… Podobně si můžete vytvořit jednoduchou vizualizaci celého dne. Je velmi důležité, jaký postoj k problémům vašeho partnerského vztahu zaujímáte.
Každý vztah je nekonečný tvůrčí proces. Často se mne moji klienti ptají, jak dlouho bude trvat, než se jejich partnerský vztah změní. Pokud budete mít dobře vytvořený seznam důvodů, pro které jste se do své partnerky či partnera zamilovali, dokážete minulost nechat za sebou (připomeňme si přísloví, které praví, že je dobré nechat spící psy ležet) a přestanete si představovat budoucnost jako katastrofu, nemusí změna k lepšímu trvat dlouho.
Vytvořte si deník, v němž drobné pozitivní změny zachytíte. Je to jen vaše věc, jak dlouho bude proces trvat. Žádný psycholog to neodhadne – jen vy. Můžete si dát i časový cíl — měsíc, rok apod. Zamyslete se také nad tím, za co jste svému partnerovi (partnerce) vděční – že nemusíte vychovávat děti sama (sám), že partner není alkoholik atd. A přijměte přesvědčení, že věci se už změnily k lepšímu.

Zkušenosti z poradny
Do poradny ke mně chodí mnoho nešťastných lidí. Milionář, protože nemůže najít lásku, chudý člověk, jemuž se bortí rodina, protože ztratil práci a nedokáže rodinu zabezpečit, žena na mateřské dovolené, které manžel „zahýbá“… Je to vlastně soubor bloků, které si tito lidé nesou v sobě od dětství, soubor jejich zkušeností z minulosti.
Milujte nejprve sami sebe. Váš vztah k vám samým je zásadně důležitý. Buďte na sebe pyšní, ať už vám rodiče, škola nebo členové vašeho pracovního týmu  dávají najevo cokoliv. Jakmile se začnete milovat a vážit si sami sebe, dáte tím možnost i partnerovi, aby vás miloval a vážil si vás. Věřím, že každý vztah se dá zachránit.  Nepřijímejte každý den jako utrpení a stres. Pak byste nebyli v rovnováze a tento postoj by narušil i vaše tělo. Stres poškozuje tělo i fungování mozku. Neodmítejte lékaře, který vám předepíše lék, může vám to pomoci. Často se vlivem dlouhodobého stresu totiž přestane ve vašem mozku vytvářet hormon radosti ze života – serotonin.
Naučte se těšit ze života. Čtěte si slova moudrých. Snažte se být tím nejlepším, čím můžete. Pak se změní nejen vaše partnerské vztahy, ale i vztahy k vašemu okolí.
Přeju vám hodně zdaru!

   PhDr. Marie Říhová