Meduňka,  Péče o tělo,  Rady a tipy,  Zdraví

Co (ne)víte o kolagenu?

Kolagen je když… Většinou toho opravdu moc nevíme, maximálně to, že je důležitý pro kloubní chrupavky… jenže to samozřejmě zdaleka není všechno a pravda je mnohem komplexnější a složitější… Článek o kolagenu, který pro listopadovou MEDUŇKU připravila klinická naturopatka Charlotte Matysková, je součástí rozsáhlého tématu Jak elegantně čelit času. KOLAGEN je přitom totiž velmi důležitý… Tady je ukázka z článku, celý si ho přečtete v listopadové Meduňce…


Kolagen je skupina stavebních proteinových vláken. Tvoří součást struktury vaziva, chrupavek, kostí nebo pokožky. Vlákna kolagenu se vyskytují prakticky ve všech tkáních, propůjčují jim pevnost a pružnost a poskytují oporu. Množství kolagenu s postupujícím věkem přirozeně klesá, přesto existují účinné postupy, jak podpořit jeho tvorbu a minimalizovat jeho úbytek. Můžeme se vyhnout nadměrné tvorbě vrásek, třepení vlasů a nehtů, ochablosti svalů nebo opotřebení kloubů a udržovat jejich zdraví a pružnost.

Tvorba kolagenu
Syntéza kolagenu probíhá v několika krocích. Tělo ho vytváří spojováním aminokyselin do řetězců, které se postupně seskupí a vyztuží do podoby příslušného kolagenového vlákna.  V lidském těle se vyskytuje mnoho druhů těchto vláken, v současné době jich je známo dvacet osm. Liší se strukturním uspořádáním aminokyselin a jsou na sobě navzájem závislá. Největší množství zaujímá v našem těle kolagen typu I., který tvoří strukturu šlach, vazů, kostí, podkožního vaziva nebo pouzdra vnitřních orgánů, a dále kolagen typu II. tvořící kloubní chrupavky. Další druhy kolagenu poskytují oporu svalovým buňkám nebo nervovým vláknům, zpevňují spojení pokožky s podkožím nebo tvoří spolu s typem II. strukturu kloubní chrupavky.  Ke své syntéze kolagen potřebuje také pomoc molekul železa a vitaminu C. I známé onemocnění kurděje  – z nedostatku vitaminu C – bylo prakticky způsobeno poruchou tvorby kolagenu.

Kolagenové doplňky
Na trhu existuje velké množství potravinových doplňků s kolagenem, který se podle výrobců vstřebá do organismu a vyhladí pleť, zjemní vrásky nebo zacelí poškozenou kloubní chrupavku. Molekuly kolagenu jsou však příliš velké na to, aby se celé vstřebaly do těla a staly součástí struktury tkání. Jako každá bílkovina se v trávicím traktu rozloží na menší peptidy a pak na jednotlivé aminokyseliny, které organismus využije podle potřeby k syntéze tělu vlastních proteinů. Kolagen v doplňcích většinou pochází z jiných živočišných druhů – skotu, vepřů nebo ryb, a tak nám může způsobit imunitní potíže, protože ho tělo vnímá jako cizorodou látku. Pokud tyto doplňky chcete užívat, pak si kvůli minimalizaci rizika imunitních reakcí vyberte doplněk hydrolyzovaný, s kolagenem rozloženým na peptidy nebo na čisté aminokyseliny. Stejnou službu vám ale poskytnou bezpečnější a levnější zdroje těchto aminokyselin v potravinách. Pokud chcete chránit zdraví a pružnost svých kloubů, pleti, vlasů nebo kostí, podpořte a chraňte svůj vlastní kolagen.

Jak tvorbu kolagenu podpořit?
Zařadit do jídelníčku potraviny obsahující aminokyseliny, ze kterých si tělo kolagen syntetizuje. Pro kolagenová vlákna jsou specifické tři aminokyseliny – glycin, prolin a lysin. Najdete je v luštěninách, oříšcích a semínkách, celozrnných obilovinách, libovém mase a vaječném bílku…

Číst můžete také na emedunka.cz