Obsah čísla 6/2025
Vážení čtenáři,
vítejte u červnové Meduňky. I letos jsme její hlavní téma věnovali dětem a opět se snažili jej naplnit aktuálním obsahem.
Co současné děti chtějí a potřebují? Co jim dělá dobře, čemu čelí a jakou roli při tom hrají jejich rodiče? V každé době děti potřebují lásku, pozornost a bezpečí. Většinou jim neprospívá bezhraniční či příliš ochranitelská výchova a – jak se dočtete v článcích našich autorek – ke svému rozvoji potřebují i „výchovné“ nepohodlí.
Čím současné děti žijí? Občas v autobuse plném školáků vyslechnu jejich rozhovory. Baví se o dění kolem sebe, hodně žijí na sociálních sítích a sdělují si, jak se kdo projevil, kdo je „trapnej“ a kdo je borec… Nezasvěceného posluchače leccos z toho může mást, nejspíš je to ale způsob, jak současným „jazykem“ a moderními prostředky naplňovat přirozenou touhu s někým komunikovat, někam se zařadit, najít si ve skupině své respektované místo, vůči ostatním se vymezit. Dělají to po svém a nechci je hodnotit, spíš mě zajímá, jestli je jim (a také mnohým mladistvým a dospělým, kteří sítím zcela propadli) v tomto virtuálním světě skutečně dobře, zda je obohacuje a rozvíjí, nebo spíš o něco připravuje, a jak vůbec působí na instinkty a na duši člověka.
Podle C. G. Junga je v každém z nás kromě civilizované vrstvy ukryta i prastará bytost, nevědomá vrstva naší psychiky, propojená s našimi instinkty a se silami přírody a země. Tyto síly i v 21. století vyžadují naši pozornost a místo v našem životě, a pokud jim ho neposkytneme, zhusta se objeví problémy – psychické i jiné. Zdá se, že moderní technologie člověka od sebe samého spíš odvádějí, než aby přirozené propojení s našimi kořeny podporovaly. A oddělení od vlastních zdrojů nesvědčí dospělým ani dětem.
Těší mne, že naše autorky i autoři ve svých článcích inspirují k návratu k přirozenosti a upozorňují na následky odchýlení se od kořenů a zdrojů, i na možnosti, jak se s nimi opět propojit – třeba dětskými říkadly (zkušenosti A. Berouskové v první části tématu), způsobem výuky – návratem k přirozenému lidskému poznání (článek J. Bolkové o Šťastné škole), prostřednictvím knih pro děti, které podle N. Pažoutové oslovují hlubší vrstvy vědomí, ale i terapeutickou prací dospělých na sobě, pokud se odchýlili od svého přirozeného potenciálu (článek M. Plochové Hlávkové), změnou „moderní zánětlivé stravy“ narušující střeva (článek MUDr. Elekové o zdravém mozku), změnou vztahu k jídlu, jak o tom v titulním rozhovoru hovoří terapeutka Monika Kunovská. Důsledkem odchýlení od přirozenosti jsou i potíže s plodností žen i mužů (rozhovor s Editou Marií Med) a svět zamořený plasty (článek Ing. Syrového)… Aspoň malý krok vedoucí směrem k přirozenosti nejspíš prospěje každému a ocení ho tělo i duše. Doufám, že v Meduňce najdete potřebnou inspiraci, přátelé.
Za celou redakci všem přeji krásný začátek léta!
Zuzana Paulusová
Z Obsahu
Rozhovor s Monikou Kunovskou 6
Mgr. Zuzana Paulusová
TÉMA: Šťastné dětství a dospívání
O moudrosti a síle lidových říkadel, písniček a přírody 10
Mgr. Věra Keilová
Proč píšu pro děti? 13
Mgr. Naďa Pažoutová
Bylinky pro děti 15
Tetiana Kovaříková
Šťastná škola života 17
Jana Bolková
Proč roste agresivita našich dětí? 18
Lída Charvátová
Snažím se lidem objasnit životní lekce, kterými procházejí 21
Mgr. Zuzana Paulusová
Velký mikrobiologický omyl 24
MUDr. Tomáš Lebenhart
Vesmírné zákony – zákon jednoty 28
Milena Králová
Jelša z Olšan 29
Václav Větvička
Kde jsme ztratili sami sebe? 30
Mgr. Marie Plochová Hlávková, Ph.D.
Bylinka měsíce června:
Mochna nátržník 32
Bc. Martin Kolár
Zdravý mozek: střevo a mozek 34
MUDr. Ludmila Eleková
Červen 2025: tanec slunečních paprsků v předivu času 38
Judita Peschlová
Co s plasty a dalšími umělými hmotami? 42
Ing. Vít Syrový
Letní slunovrat – světlo vítězí 44
Ing. Markéta R. Vopičková, Ph.D.
Astrokukátko 46
Ing. Zdeněk Bohuslav


