Jóga,  Knihovnička Meduňky,  Meduňka,  Péče o tělo,  Rady a tipy,  Zdraví

Objevte Jin jógu!

radí naše autorka Yvonka Švecová ve své knize Zářivá pleť a skvělý zrak v každém věku. A tato její rada možná přijde vhod těm, kdo si dali novoroční předsevzetí, že už opravdu začnou cvičit, ale nemohou se nějak odhodlat k „větší akci“…-:) Jin jóga je jemná a na začátek roku se rozhodně hodí.

Kniha Zářivá pleť a skvělý zrak v každém věku je už 49. titulem edice Knihovnička Meduňky a obsahuje řadu článků, které Yvona Švecová připravila pro Meduňku. Yvona je prvotřídní a zkušená lektorka hormonální a obličejové jógy a věnuje se také efektivní metodě zlepšení zraku pomocí přírozených prostředků. Její články jsou velmi praktické a psané tak, že přinesou užitek každému, kdo má chuť aspoň maličko na sobě zapracovat. Jógové pozice názorně uvidíte na fotografiích, jimiž jsou články doplněny. Chcete mít zářivou pleť a skvělý zrak? Inspirujte se v meduňkové knihovničce! Podívejte se na www.obchodmedunka.cz nebo www.knihovnickamedunky.cz

Objevte Jin jógu
Úžasný terapeutický potenciál Jin jógy jste již možná objevili. Pokud ne, mohou pro vás být následující řádky inspirujícím překvapením a podnětem k vlastní praxi. Už název sám napovídá, že nepůjde o silové cvičení, ale naopak o cvičení relaxační. Je spojením klasické hathajógy, tradiční čínské medicíny a relativně nedávno objeveného tajemství fasciální sítě našeho těla. Tato síť vazivové tkáně je rozprostřená po celém těle a její dráhy mnohdy takřka kopírují meridiány, kterými proudí životní energie. Fasciální síť souvisí nejen s naším fyzickým tělem, ale také s našimi emocemi. Stimulací fasciálních drah můžeme pozitivně ovlivnit nejen naše zdraví, ale i uvolnit emocionální bloky a napravit nezdravé emociální vzorce.
Ke cvičení Jin jógy je zapotřebí vybavit se pomůckami, jako je bolster, podpůrný polštář válcovitého tvaru k vypodložení těla, deka, jógové bloky, pásek a polštářek. Buďte kreativní a zapátrejte doma, čím výše uvedené nahradit. Místo jógových bloků například skvěle poslouží několik na sobe poskládaných knih, na žánru nezáleží. Jakmile zaujmeme danou pozici, nevyvíjíme již žádné fyzické úsilí, oporu našemu tělu zajišťují kromě gravitace výše zmíněné pomůcky, a my necháváme tělo s důvěrou spočívat. Tenze se poté přenese do myofasciální sítě místo do svalů, jak jsme při cvičení zvyklí. Na danou fasciální dráhu, kterých je celkem dvanáct, tak působí tlak, tenze a vibrace. V pozici setrváváme po dobu 3–5 minut, můžeme si dopřát i delší čas, dejme na svou intuici, ta nezklame. Každý z nás je jedinečný, a co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému.
Nejprve se zaměříme na dráhu žaludku a sleziny a poté na dráhu jater a žlučníku. Negativní emoce, které souvisejí s těmito orgány, jsou strach, zlost, vztek, nerozhodnost, vnitřní neklid a lhostejnost.

Žaludek a slezina
Meridián žaludku koresponduje s povrchovou přední fasciální dráhou, meridián sleziny pak s hlubokou přední fasciální dráhou. Meridián žaludku prochází oblastí svalu, který najdeme na boční straně krku a nazývá se zdvihač či kývač hlavy, libozvučně a latinsky sternocleidomastoideus. Výborným cvičením na jeho protažení a potažmo stimulaci dráhy žaludku je v jakékoli pozici v sedu zkřížit dlaně těsně pod krční jamkou, mírným tlakem odtáhnout kůži v této oblasti směrem dolů, stisknout čelisti proti sobě a zaklonit hlavu. Vydržte tak dlouho, jak je vám příjemné. Tentýž cvik zopakujeme do stran. Dlaň pravé ruky položíme do jamky pod pravou klíční kostí a přiložíme dlaň levé ruky, odtáhneme kůži dolů, stiskneme čelisti a zakláníme hlavu doleva, výdrž v této pozici je individuální. Tentýž cvik zopakujeme na druhou stranu. Chceme-li se zbavit nepotřebné druhé brady, praktikujeme každý den nejlépe po ránu.

Sfinga

  • Lehněte si na břicho s nohama na šíři boků, lokty jsou pod rameny.
  • Odtlačte se od předloktí, zvedněte a protáhněte horní polovinu trupu vpřed, otevřete oblast srdce.
  • Nyní uvolněte břišní svaly, hýžďové svaly a nohy.
  • Pro větší uvolnění můžeme vložit pod žebra bolster.
  • Můžeme také využít opory o zeď a holeně o ně opřít.
  • Buďte tvořiví a najděte si pozici, ve které vám bude příjemně, a vydržíte v ní 3–5 minut i déle.
  • Pak opatrně přejděte do jakékoli odpočinkové pozice (leh na břiše, na zádech, na boku) a dopřejte si zde 1–2 minuty.

Praktikování této pozice podpoří vaši odvahu a sebedůvěru.

Dřep s oporou o prsty na nohou
Dráha sleziny začíná na okraji nehtu palce nohy a stoupá vzhůru. Mimochodem mnoho meridiánů prochází oblastí nohy, takže následující pozice působní blahodárně nejen na slezinu, ale také na dráhu žaludku, jater, žlučníku, ledvin a močového měchýře.

  • V kleku se opřete o špičky prstů na nohou. Kolena i nohy jsou u sebe. Páteř je vzpřímená, ruce položíme na stehna. Jedná se o intenzivní protažení, proto neváháme podložit kolena blokem.
  • V pozici bez napětí vydržíme po dobu jedné minuty, pak na chvíli zvedneme nohy, protřepeme a uvolníme, pokračujeme v udržování pozice další minutu, po uvolnění přidáme třetí minutu.

Odměnou za výdrž nám bude větší míra odvahy, sebedůvěry a soucitu.

Játra a žlučník
Meridián jater se vztahuje opět k přední hluboké fasciální dráze, meridiánu žlučníku s dráhami po straně našeho těla, tzv. laterálními dráhami.

Výpad

  • Tato pozice vychází ze stoje, po předklonu odkročíme pravou nohou vzad, koleno pravé nohy si podložíme měkkou dekou, levá noha zůstává vpředu a pro větší stabilitu se opřeme dlaněmi o blok.
  • Boky necháme vysunout vpřed a dolů, páteř je vzpřímená.
  • Pozici udržujeme 2–3 minuty, poté si odpočineme v jakékoli pozici, která je nám příjemná, a cvik zopakujeme na druhou stranu.

Pokud nás v pozici bolí zápěstí, vložíme pod stehno přední pokrčené nohy bolster. Tématem je opět soucit, sebedůvěra a odvaha.