Alternativní medicína,  Děti,  Meduňka,  Rodina,  Zdraví

Jak se stravou připravit na těhotenství

Bez problémů otěhotnět, užít si krásných devět měsíců čekání na miminko a pak se jen radovat a užívat si ho. Kdo by si tohle nepřál? Těhotenství a mateřství jsou zlomové okamžiky v životě každé rodiny a je dobré se na ně připravit. Nejen materiálně, duševně, duchovně, ale i fyzicky. A tím nemyslím cvičení pro budoucí maminky, ale hlavně výživu. Jen ve zdravém těle je zdravý duch a jen v pročištěném a dobře vyživeném těle se bude dobře vyvíjet miminko… Autorkou následujícího článku je naše spolupracovnice, klinická naturopatka Ing. Iveta Kulhánková.

Význam stravy
Úprava životního stylu několik měsíců před otěhotněním je klíčová. Jen silné a dobře vyživené tělo, kterému nechybí bílkoviny, zdravé tuky, přiměřené množství sacharidů a hlavně všechny vitamíny, minerály a antioxidanty, je ochotné se dělit s „malým nájemníkem“. Ve chvíli, kdy tělo cítí, že má nedostatek, v pudu sebezáchovy nebude riskovat a živit nikoho dalšího.
Tělo není potřeba jen dobře živit, ale také ho před otěhotněním důkladně pročistit. V dnešní době se jen velmi těžko vyhneme toxinům z ovzduší, kosmetiky, úklidových prostředků či potravin. Tyto škodliviny nás oslabují a snižují naše šance zdárně otěhotnět nebo miminko donosit. Nehledě na to, že některé škodlivé látky se můžou dostat přes placentu až k miminku.
Životosprávou v těhotenství stavíme základy pro budoucí zdraví potomka. Mnohé studie ukazují, že špatná životospráva během těhotenství zakládá dispozice k některým onemocněním, např. kardiovaskulárním chorobám nebo k cukrovce. V takovém případě se značně zvyšuje pravděpodobnost, že u dotyčného člověka některé z těchto onemocnění propukne, i kdyby se celý život stravoval sebezdravěji.
Dostatek všech živin je důležitý i pro maminku. Těhotenství a následné kojení, spolu s nedostatkem spánku i času pro sebe, je opravdu náročné období. Velmi často dochází k vyčerpání zásob některých minerálů i k větší potřebně vitamínů. Když se na tohle období dostatečně nepřipravíme, budou nám tyto důležité látky chybět. Důsledkem jsou pak nejen lámavé vlasy a nehty, ale nedostatek vitaminů může souviset i s poporodními depresemi nebo problémy se štítnou žlázou.

Před otěhotněním
Těhotenství je vhodné plánovat tak, abyste se na něj mohli dobře připravit. Vy i váš partner! Oba byste si měli dopřát 3 – 6měsíční program, jehož cílem je se pročistit a vyživit. Doporučuji začít alespoň šestitýdenní detoxikací. (Tipy a pravidla najdete například na adrese http://www.healthjam.cz/rubrika-akce/detoxikace.) Je samozřejmostí, že během tohoto období vynecháte alkohol, cigarety a ideálně i kávu. To, že kouření marihuany snižuje libido i reprodukční schopnost, asi nemusím připomínat. Kouření cigaret urychluje stárnutí, včetně stárnutí vajíček, způsobuje dřívější nástup menopauzy a také zvyšuje riziko potratů. Alkohol snižuje šanci k početí a konzumovaný během těhotenství (zejména v prvním trimestru) velmi negativně ovlivňuje vývoj plodu.
Upozornění: Nikdy se nedetoxikujte ani nepročišťujte, pokud už jste těhotná! Tím byste mohla ublížit sobě i miminku. O vhodnosti detoxikace je také dobré poradit se s odborníkem, pokud berete léky nebo máte zdravotní problémy.
Po očistě se zaměřte na vyživení těla. Očištěné tělo (konkrétně střeva) pak totiž zvládá lépe vstřebávat živiny ze stravy.
Připomeňme si základní pravidla racionální výživy (platné jak v přípravě na těhotenství, během něho i po něm). Denně chceme sníst aspoň 5 – 8 porcí zeleniny (může být vařená i syrová) a 2 porce ovoce. Celkově by ovoce a zelenina měly tvořit zhruba polovinu toho, co jíme.
Zhruba čtvrtina připadá na bílkoviny, libové maso, ideálně z prověřené farmy, ryby, kombinace luštěnin a obilovin, tofu, vajíčka, zakysané mléčné výrobky, to všechno spadá do kategorie bílkovin. Dopřejte si proto alespoň jednou týdně den bez masa.
Další čtvrtina připadá na polysacharidy, tedy celozrnné obiloviny, případně brambory (ideálně vařené ve slupce, kvůli nižšímu glykemickému indexu a zachování více živin). Sladké pečivo, snídaňové cereálie ani výrobky z bílé mouky nejsou vhodné, protože neobsahují skoro žádné živiny, vlákninu a naopak jsou plné cukrů nebo prázdných kalorií. Croissant je zkrátka zákusek, nikoli vhodná snídaně.
Vedle pitného režimu (ideálně 8 sklenic filtrované vody denně) nesmíme zapomínat ani na zdravé tuky. Zastudena lisované oleje, semínka, oříšky, avokádo – tady všude najdeme nenasycené mastné kyseliny, které naše tělo potřebuje. 
Racionální strava je prvním předpokladem k dobře vyživenému tělu. Jelikož se připravujete na početí, je třeba zdůraznit roli vitamínu B9 – kyseliny listové, folátu. Tenhle vitamín, nacházející se hlavně v zelené listové zelenině, je nezbytný ke správnému dělení buněk a replikaci DNA, roli hraje i v krvetvorbě. Nejdůležitější je během prvních 3 týdnů po početí. Jenomže v téhle době ještě není možné těhotenství určit, proto se doporučuje kyselinu listovou užívat ve formě doplňku už ve chvíli, kdy se o miminko snažíte. Ve formě doplňku proto, že tělo je v téhle podobě schopné folát lépe využít.

Když se nedaří
Na začátku si připomeňme důvody, proč se otěhotnění nemusí podařit. První může být nedoživený organismus, nadváha nebo podváha (máte-li pod 17 % tělesného tuku, nejlepší, co můžete udělat pro zdárné otěhotnění, je nějaký přibrat, máte-li nad 30 %, chcete se nějakého zbavit), vyšší věk, nepřítomnost ovulace či styk mimo plodné dny. Velkou roli hraje také kouření, aktivní, ale i pasívní. Dalšími faktory jsou oslabená imunita, alergie a potravinové intolerance, endometrióza, kandida, chlamydie nebo např. onemocněné štítné žlázy.
Ve chvíli, kdy nemůžete otěhotnět, je víc než kdy jindy vhodný čas na úpravu životosprávy. Detoxikace je první, co by vás mělo napadnout. Nepřemýšlejte ale jen o svém těle, všímejte si i toho, kde se cítíte dobře nebo špatně a pátrejte po tom, proč. Možná vás dráždí suchý vzduch a chemikálie uvolňující se z nového koberce u vás v kanceláři. To všechno hraje roli.
Ve chvíli, kdy máte tělo pročištěné, je třeba doživit. Platí pro vás stejná pravidla racionální výživy jako v prekoncepční péči, navíc je třeba opravdu dát důraz na vyřazení škodlivin.
Je prokázáno, že hydrogenované, ztužené nebo rafinované oleje snižují plodnost. V prvotní podobě je najdete v obchodech v plastových lahvích jako slunečnicový nebo řepkový olej (rafinované oleje), pak ve většině sušenek, v některých méně kvalitních čokoládách, v cukrářských polevách, zmrzlinách, sušenkách, některých dortech, margarínech, snídaňových cereáliích, kupovaném pečivu, ve všech výrobcích z kupovaného listového těsta, v pizze a ve smažených či předsmažených pokrmech. Tyto tuky v těle vytvářejí zánět, tělo oslabují a zatěžují. Místo nich se zaměřte na tuky označené jako omega-9 a omega-3. Omega-9 jsou součástí buněčných membrán a tak naše buňky chrání, například před volnými radikály, omega-3 jsou protizánětlivé, antioxidační a nesmírně potřebné. Ty první najdete v avokádu, extra panenském olivovém oleji a slunečnicových či dýňových semínkách. Ty druhé jsou v rybách z volných chovů (losos, sardinky nebo makrela), ve lněném semínku či oleji.
Dále vyřaďte všechny další průmyslově vyráběné potraviny, polotovary, ochucovala, dochucovací omáčky, instantní potraviny, uzeniny, vyhněte se nadměrné spotřebě kravského mléka a výrobků z bílé mouky, cukrům i glukózo-fruktózovému sirupu a umělým sladidlům, všemu, co obsahuje éčka. Důležité je číst etikety na potravinách.
Místo toho jezte denně alespoň 8 porcí zeleniny a 2 porce ovoce denně (obecně se doporučuje 5 dohromady za den, ale my se snažíme vytvořit nový život, tak je třeba přidat). Zkuste už během dne vybírat takové druhy, abyste snědli duhu. To může například vypadat tak, že si k snídani uděláte smoothie z baby špenátu s banánem, jablkem, kustovnicí, mandlovým mlékem a lněným a dýňovým semínkem. Na svačinu si nakrájíte kousky mrkve a pár mandlí, kešu a para ořechů. K obědu si dáte plátek krůtího masa s kaší z květáku, ozdobíte čerstvou listovou petrželkou a červenou cibulí. Odpolední svačinou může být bílý jogurt s borůvkami a černým rybízem (nezapomeňte si v létě udělat zásobu do mrazáku) a k večeři si dáte salát z černé čočky s červenou řepu, žlutou paprikou, listovou petrželí a vlašskými ořechy.
Tím, že budete jíst dostatek zeleniny a ovoce, přirozeně zvýšíte příjem antioxidantů, které naše tělo velmi potřebuje. Nezapomeňte ani na pár ořechů každý den.
V případě, že se pokoušíte o potomka déle než 6 měsíců, je dobré poradit se o dalším postupu s vaším gynekologem. Můžete také navštívit poradnu kvalifikovaného naturopata, který vám na míru podle vaší anamnézy doporučí úpravu životosprávy, vhodné vitamíny či minerály, případně další funkční potraviny. Může vám udělat i test potravinových intolerancí nebo kompletní hormonální panel během celého menstruačního cyklu.