Meduňka

Super rady z meduňkové edice: Jak rychle, jednoduše a velmi efektivně zpracovat zeleninu?

No řekněte, takové rady by se většině z nás hodily, zejména když jsou vyzkoušené a osvědčené a když jsme zahrádkářští začátečníci…-:) Takže, sem s nimi!
Mnoho takových rad a tipů najdete ve zbrusu novém titulu edice KNIHOVNIČKA MEDUŇKY, který má název ZELINÁŘ, HERBÁŘ ZELENINY a jeho autorka Simona Procházková v něm shromáždila asi 200 receptů na přípravu léčivých a výživných šťáv, čajů, nápojů, vín, elixírů, ale i obkladů a domácí kosmetiky
Knihu, která se hodí právě teď, na začátku zahrádkářského a vegetačního období, můžete získat na www.knihovnickamedunky.cz

Vybraná ukázka je z 2. kapitoly této knihy, v níž se Simona věnuje právě různým možnostem zpracování zeleniny:

Rychlé, jednoduché a efektivní zpracování zeleniny

Zelenina má velmi blahodárné účinky na naše zdraví. Vitaminy a minerály posilují naši obranyschopnost, podporují správnou funkci buněk, orgánů, celých tělních systémů, antioxidanty nás chrání před útokem volných radikálů ze znečištěného venkovního prostřední. Mimoto udržují zdravou hladinu krevních tuků, cukrů, tlaku a jsou tak cílenou prevencí civilizačních onemocnění. Tedy řečeno stručně: zelenina regeneruje, vyživuje a posiluje organismus ve všech směrech…
Zelenina z vlastní zahrady je většinou záležitostí sezonní (až na kadeřávek, mangold či hlízy topinamburů – ty se dají trhat a vykopávat i v chladných měsících), proto je velmi praktické si postupně během jara, léta a podzimu ze zeleniny i bylinek připravit různá léčivá vína, likéry, elixíry, kvašené šťávy… to vše pak oceníme v zimním čase.

Kvalitní odšťavnovač je skvělý parťák do každé domácnosti

Proč si domů pořídit odšťavňovač?
Tento přístroj nabízí velmi jednoduchý a praktický způsob šetrného zpracování zeleniny, ovoce i bylin a díky němu získáme přísun velmi kvalitního množství přirozených vitaminů, flavonoidů, antokyanů, minerálních látek, rozpustné vlákniny, a především enzymů – je to druh energie, který nám umožňuje potravu strávit a přijmout do krve. Enzymy jsou velmi úzce spjaty s činností každé molekuly lidského organismu, ale také rostlin a ostatních forem života. Jejich vibrace vyvolávají v molekulách chemické pochody, změny a reakce. Jsou velmi citlivé na teplotu vyšší než 45 stupňů Celsia. Při teplotě vyšší než 54 stupňů Celsia zanikají.
Čerstvými šťávami můžeme denně zásobit všechny naše buňky a tkáně lehce vstřebatelnými a stravitelnými prvky a enzymy, které pro své zdraví a skvělou kondici opravdu nutně potřebují.

Jaký odšťavňovač si pořídit?
Určitě doporučuji investovat do kvalitního šnekového odšťavňovače, mezi jeho výhody patří především vysoká výkonnost, snadná údržba i čištění a bohatá šťáva téměř bez absence pěny na povrchu. Tento druh odšťavňovačů umí skvěle zpracovat kořenovou zeleninu, ovoce, nejrůznější stonky i kořínky.

Krátce kvašená zelenina – nejkvalitnější přírodní zásobárna enzymů a probiotik
Kvašená zelenina (pickles) je vynikajícím zdrojem vitaminů, minerálních látek a probiotik. Mléčné kvašení výborně podporuje imunitu, krev, čistí trávicí trakt a podporuje zdravou střevní mikroflóru a regeneruje jaterní tkáň i ledviny. Pomocí přirozené fermentace do těla vstupuje řada enzymů a ty regenerují buňky.

Jak si kvašenou zeleninu připravíme?
K přípravě můžeme použít jakoukoliv zeleninu, fantazii se meze nekladou.
Mezi oblíbené patří základní kombinace – bílé zelí, mrkev, cibule.
Můžeme zkombinovat i bílé zelí, červenou řepu, křen nebo různé druhy ředkví, listovou zeleninu – mangold, kadeřávek, saláty, čínské zelí… Můžeme přidat i lístky kopřivy, slézu, jitrocele.
Osvědčený postup nabízí Simona právě v této kapitole – dozvíte se ho v knize…