Děti,  Meduňka,  Psychologie,  Rodina

Z nového čísla MEDUŇKY: Děti a technologie

Z nového čísla MEDUŇKY (právě vyšlo!) vybíráme část článku o výchově dětí ke vztahu k moderním technologiím. Autorka, psycholožka Phdr. Michaela Vítečková, Ph.D. se v článku zabývá důležitými otázkami, které jí často kladou rodiče dětí: Kdy je vhodné začít dítě s těmito technologiemi seznamovat?  Jak to udělat, aby dítě technologiím zcela nepropadlo na úkor aktivního života? 

 

 

Míra využívání technologií v našich životech neustále stoupá. Většina profesí se bez nich neobejde, ale poměrně svižným tempem je vpouštíme i do různých oblastí osobního života. Nákupy, vzdělávací lekce, odborné konzultace nebo on-line návštěva muzea? To vše se stává téměř samozřejmostí. Naše děti nejsou od tohoto vlivu nijak izolovány, naopak, jejich fotky září na sociálních sítích od chvíle, kdy dítě spatří světlo světa. Do doby technologií se zkrátka narodily.
Pokud se chceme zamyslet nad dopadem těchto faktů na život dětí, nevyhneme se následujícím otázkám: Od jakého věku, v jakém časovém rozmezí, a v neposlední řadě s jakými znalostmi má mít dítě aktivní přístup k mobilům, tabletům a počítačům? V souvislosti s tématem je třeba zohlednit také účel a kvalitu takto stráveného času.  Bez povšimnutí nelze nechat ani reálná nebezpečí, která na děti mohou v této oblasti číhat. Zkrátka technologický pokrok vyžaduje nový druh gramotnosti a cesta živelného ponechání dítěte mezi přístroji není tou pravou.

Mobil v kočárku?
V poradenské praxi se často setkávám s dotazem, v jakém věku by dítě mělo mít možnost používat tablet a mobil. Tento dotaz kladou většinou rodiče, kteří o vlivu těchto přístrojů na zdravý vývoj dítěte pochybují. Na druhou stranu není neobvyklé spatřit mobil v rukou batolete sedícího v kočárku. Fascinace rychle se měnícími barvami, zvuky a pohyby na obrazovce je u dětí zřejmá. Pokud dítěti zařízení odmítneme dát, většinou spustí hlasitý křik. Řada rodičů tento tlak jen těžko zvládá, a mobil tak putuje do ručiček, které jsou sice zatím nešikovné, ale ikony na displeji mačkají zcela profesionálně. Rozhostí se klid, ale za jakou cenu?
Mozek a nervová soustava malého dítěte jsou křehké a ještě dlouho po narození dozrávají. Nejzřetelněji je to patrné na rozvoji vnímání, řeči, paměti, pozornosti a myšlení. Bez povšimnutí však nesmíme nechat ani citový, emoční a sociální vývoj, který je neodmyslitelně spjatý s mezilidskými vztahy. Pokud si řada rodičů i pedagogů stále častěji stěžuje na neklid, nepozornost a těkavost dítěte, pak je nezbytné pátrat právě v raných fázích jeho vývoje. Ten by měl probíhat pokud možno co nejpřirozenějším způsobem. Pro zdravý vývoj je třeba, aby mělo dítě prostor pro adekvátní fyzickou aktivitu, k níž ovšem sezení před tabletem nepatří. V současné době mají děti zcela běžně problém s jemnými motorickými činnostmi, s držením psacího náčiní. Návrat ke kreslení, modelování, stříhání a dalším aktivitám je však těžké prosadit, pokud mu konkuruje energický barevný výbuch na obrazovce tabletu. Nedostatek přirozeného pohybu vede k nedostatečné součinnosti mozkových hemisfér, což přináší řadu problémů v oblasti učení. Jak však dítěti, které je zvyklé na počítačovou hru, zprostředkovat skutečnost, že běhání v přírodě, přeskakování přirozených překážek, lezení na stromy či kutálení sudů je pro jeho mozek daleko přínosnější? Z mého pohledu tím, že budeme děti v tomto období od technologií držet stranou. Řada rodičů s tím zcela souhlasí, ale namítají, že nežijí v sociálním vakuu a děti se s tablety setkají u svých kamarádů, jejichž rodiče považují jejich používání za samozřejmost. V těchto případech bych se pokusila přirozené hraní na návštěvě vyjednat. Dejme dětem šanci naučit se hrát si a komunikovat přirozeně, ne přes počítačové hry. Zkrátka, batolecí a předškolní věk je pro vývoj dítěte natolik cenný, že bychom s ním měli jako s cenností zacházet…

Celý článek si přečtete v nové, červnové Meduňce. Už jste vyzkoušeli možnost zakoupit a číst si Meduňku z domova?
Koukněte na emedunka.cz