Knihovnička Meduňky

Z edice Knihovnička Meduňky: Nohy, nožky, nožičky…

Jak pečovat o nohy v době zimního času, kdy nosíme pevné a teplé boty? A co pro své nohy můžeme udělat každý den?
Myslet pozitivně a cvičit – a ještě mnohem víc…
Spoustu rad, informací, námětů i osvědčených postupů nám poradí Pavel Kloud ve své knize Nohy, nožky, nožičky, která patří meti tituly meduňkové knihovničky a můžete ji získat na našem webu www.obchodmedunka.cz

 

 

Vliv způsobu uvažování na zdraví nohou
Všichni to víme, slyšíme a čteme pořád dokola – jenže… Opravdu je to tak. Myšlení a postoj k životu má velký vliv i na zdraví nohou a tím na kvalitu života. Také u dolních končetin platí, že většina onemocnění je psychosomatického původu, to znamená, že se na jejich vzniku podílí neurotické prožitky, negativní myšlení, deprese a stres. Bez aktivity v oblasti změny myšlení, uznání vlastního podílu na stavu nohou a vědomí rizikových faktorů se úspěchu v léčení nedočkáme. Tělo a mysl je jeden celek a vyvážený psychický stav se musí stát nedílnou součástí prevence i léčby. Dlouhodobě si udržet pozitivní myšlení znamená s ním důsledně pracovat a vědomě ho ukládat do podvědomí (viz kapitola 3).

Cvičení dolních končetin
Nohy musejí být stabilní a zdravé, aby zajistily stabilitu a zdravé fungování dolních končetin, kolen, zad, krku a všech ostatních částí těla. Pokud začnou zlobit nohy, je jen otázkou času, než nás začne píchat a bolet na jiných místech. Stačí mírně nakopnutý prst nebo zarostlý nehet a cítíme se méně výkonní a jako bez života. Jak tomu předcházet? Vhodným cvičením, samozřejmě. Musí se však provádět pravidelně a správně. Nápravné cvičení je něco jiného než používání nohou při chůzi, běhu nebo stání. S výběrem cviků může pomoci podolog nebo fyzioterapeut na základě důkladného vyšetření a jejich účinnost by se měla kontrolovat. Preventivně může každý cvičit roztahování prstů, kroužení chodidel, natahování nohou s opřenými chodidly o sebe, „jízdu na kole“ vleže na zádech, oblékání ponožky pouze nohama, psaní tužkou drženou palcem a ostatními prsty nohy, uchopování drobných předmětů a další. Další velká skupina cviků se provádí při zatížení nohou, převážně vstoje. Jsou to výpony na špičky, chůze po špičkách, nácvik rovnováhy na nakloněné nebo nestabilní plošině, chůze s bosýma nohama po nerovném terénu v trávě, oranici nebo po kamínkách či v písku. Pro ty, kteří jsou nuceni pravidelně delší dobu stát, doporučuji používat techniky dynamického postoje, které spočívají v aktivaci svalové pumpy přešlapováním, pohupováním, přenášením váhy a odlehčeným stojem. Pokud to jenom trochu jde, musí takový člověk nahrazovat stání chůzí a vymýšlením možností jak se pohybovat. Zažité návyky se, jak známo, drží tuby nehty, takže se snažte najít správný motivační prvek pro naše podvědomí a naprogramovat si kontrolní mechanizmy na odstranění stereotypu dlouhodobého stání. Nohy a žíly se brzy odvděčí. To samé platí i pro dlouhodobé sezení, při kterém se páteř a ostatní klouby stávají tuhými a nepohyblivými. Znamená to využít každou příležitost ke změně, svaly na nohou rytmicky napínat a uvolňovat, používat podnožní masážní strojky, dynamické židle a sedačky.
Cílem všech cvičení v oblasti nohou je vystavět pružný a pevný základ. Potíže, jež se projevují v kolenou, kyčlích nebo dolní části zad, mívají často původ v nohou nebo kotnících. Jakmile s tělesnými cviky získáme určité zkušenosti, získáme sebedůvěru a dokážeme vnímat hlubší a jemnější signály těla. Máme-li zranění, bolesti nebo jiné tělesné omezení, je nejvhodnější nejprve zmírnit zřejmé potíže. Chceme-li vytvořit preventivní nebo udržovací program, ovlivnit zdravotní problém, je třeba dobře porozumět přínosu a funkci cviků a vybrat pro sebe ty, které nás nejlépe dovedou k žádoucímu cíli. Někdy je dobré se poradit s fyzioterapeutem, odborníkem na komplexní péči o dolní končetiny.
Při výběru cvičení máme na mysli, že prevence nemoci nebo jiného zdravotního postižení je vždy lepší než léčení již vzniklých problémů.
V průběhu cvičení odhalíme skryté slabiny či dysfunkce. Když pociťujeme při provádění cviku bolest nebo napětí v části těla, která nám doposud připadala funkčně normální, je to velmi pravděpodobně známka toho, že s ní není něco v pořádku. Cvičení nemá působit bolest a většina cviků je natolik šetrná, že si neublížíme, i když se při provádění cviků od uvedeného návodu trochu odchýlíme.
Uvádím i cviky založené na znalostech reflexologie nohy, při níž je na určité body na noze aplikován tlak, který léčebně působí na odpovídající části těla.Příčinu vzniklých potíží někdy pomáhají najít informace z minulosti, odhalující fyzická a emoční traumata, jež člověk v životě zakusil, stereotypy v chování a emoční a psychické návyky. Ohlásí-li se nám nějaký problém bolestí, je připravena půda pro další nerovnováhu v těle, což vede k únavě, podrážděnosti a funkčnímu oslabení svalů a orgánů, k dalším nesouladům a patologiím. Když se bolest přehlušuje působením prášků, hromadí se a způsobuje celkovou ochablost v pozdějším věku. U lékaře se zpravidla dozvíme, že se s tím musíme naučit žít, nebo nám předepíše léky, které ztlumí vnímání bolesti, ale základní problém neřeší. Proto je potřeba začít cvičit okamžitě, a pokud zpozorujeme nějaké příznaky poruchy, vybereme si nebo si necháme sestavit cvičení, které je na ni zaměřené. Mladší z nás mohou cvičením předcházet vzniku potíží dřív, než se objeví.

Cvičíme vsedě
Následující cviky pomáhají odstranit tělesná omezení potenciálně přítomná v chodidlech a kotnících, energeticky je otevírají, čímž umožňují nerušený tok energie a stimulují její volný pohyb těmito částmi těla.

Stisknutí, protažení a protočení prstů
Cvičení, jež nenásilně připravuje nohy na další řadu cviků věnovaných prstům. Stimulujeme body mačkáním akupunkturních meridiánů, které končí na prstech, tedy dráhách jater, žlučníku, sleziny, žaludku a močového měchýře a mobilizujeme klouby prstů, mírně protahujeme vazy. Tím osvěžujeme mysl, cvik v průběhu celého cvičení a po celý zbytek dne zlepšuje koncentraci. Pohodlně se posadíme na židli nebo na zem a pravou nohu překřížíme přes levou. Palcem a ukazovákem levé ruky uchopíme špičku palce pravé nohy na úrovni kořene nehtu a pevně stiskneme. Palec jemně vytahujeme z nohy, aby se klouby bez jakéhokoli napětí vyrovnaly a příjemně uvolnily. V protažení otáčíme palec jedním směrem až k bodu, kdy pocítíte odpor, a poté ho otočte opačným směrem rovněž k bodu odporu, to celé nejméně 10x. Toto cvičení je velmi účinné při nestabilním palci, který začíná vybočovat. Postižení se projevuje již v mládí a bolestivě začíná škodit již od 40. roku života. Většinou plynule přechází v bolestivou artrózu základního kloubu palce. Toto zatuhnutí znemožní správné odvíjení palce, noha se odvíjí podivně bokem, tím je přetěžována a s ní celá dolní končetina a její klouby.
Cvičení pro palec opakujeme na všech ostatních prstech a také na levé noze. Tlak může na některém z prstů vyvolávat mírnou bolest nebo nepříjemný pocit, což svědčí o zablokování energie, krve, nebo obojího. Dalším typem blokády je dna (hromadění krystalů kyseliny močové), která vyvolává ostřejší bolest.
Mírná bolest vás nemusí znepokojovat, ale je třeba zaměřit se na prvotní příčinu. V tomto případě prostě cvičte s bolavými prsty trochu déle než s těmi, které jsou v pořádku.
Máte-li v kloubech prstů nohou artritidu, při cvičení možná pociťujete bolest. Je třeba, abyste to ani s tak jednoduchým a šetrným cvikem jako je tento nepřeháněli, na druhou stranu mírná bolest není důvodem, abyste ho úplně vynechali. Vytažení prstů rozšiřuje kloubní prostor, takže si nemůžete ublížit, když s takto uvolněnými klouby prsty zatočíte, naopak, na konci cvičení se budete cítit mnohem lépe.

Protažení prstů dopředu a dozadu
Uchopíme jeden prst levou a sousední prst pravou rukou, protáhneme jeden ke hřbetu nohy, druhý k plosce. Pohyb prstů vystřídáme a pohybujeme jimi střídavě nejméně 10x. Pokračujeme takto v pohybu dalšími prsty, třetím a čtvrtým a čtvrtým a pátým. Nakonec rozpohybujeme vůči sobě také palec a malík, opět 10x.
Další protažení prstů je do stran, to znamená, že jednotlivé prsty roztahujeme co nejdále od sebe do stran a vracíme zpět také nejméně 10x. Tento cvik uvolňuje a obnovuje přirozenou pružnost, upravuje postavení kostí, tkání a chrupavek.