Alternativní medicína,  Meduňka,  Rady a tipy,  Zdraví

Jak je to se syrovou stravou? – dokončení

Je syrová strava skutečně zdravá? Nad touto otázkou přemýšlejí MUDr. Vlaďka Strnadelová a Jan Zerzán, a upozorňují, že pouze zelenina nestačí… Milí čtenáři, tady je dokončení článku článku, který na toto téma tito naši autoři napsali

Křehká rovnováha
Strava má obsahovat složku kyselinotvornou i zásadotvornou a její výsledný efekt na naši krev by měl být lehce zásadotvorný. To je nezbytné pro správnou činnost našeho metabolismu a tkání. Pokud tato podmínka není splněna a strava je kyselinotvorná, organismus neutralizuje tento stav za pomoci minerálů (vápník, hořčík), které mu pak mohou chybět.
Kyselinotvorná strava má mnoho negativ a je příčinou mnoha nemocí. Zelenina tvoří opravdu tu nejdůležitější zásadotvornou složkou potravy, a to nejen zelenina syrová, ale i tepelně upravená v případě, že ji sníme hned po tepelné úpravě. To je velmi důležitá podmínka, kterou v dnešní uspěchané době není snadné dodržet, ale pokud se nám to podaří, získáme nejen zásadotvornou potravinu, ale zároveň i potravinu, která se lehce stráví a získáme z ní vše potřebné. Ovoce je také v malém množství zásadotvorné, při konzumaci většího množství ovoce však převládne cukr a ten je naopak kyselinotvorný. Pokud jej však karamelizujeme sušením, dušením, či pečením, uspokojí naši touhu po sladké chuti a neokyselí nás. Pro zachování této křehké rovnováhy potřebujeme jak složky kyselinotvorné, tak zásadotvorné. Vyvarujme se silně kyselinotvorných potravin jako je jednoduchý cukr, vymílaná pečená mouka, nadbytek masa a tuků. Pak nám zelenina bude dobrým vyvažujícím prvkem.
Podívejme se na syrovou a tepelně upravenou zeleninu z hlediska energetického. Některé potraviny nás ohřívají a jiné ochlazují. Je velmi důležité stravou přirozeně vyvažovat také naše teplotní potřeby, zvláště s ohledem na roční období. Syrová zelenina je velmi ochlazující potravinou, a tudíž není vhodná pro zimní období. Velká konzumace syrové zeleniny a ovoce v zimě může přinést nejen pocit chladu, ale i mnoho nemocí jak imunitních, zánětlivých nebo kožních. Nezřídka pak vidíme nejrůznější zánětlivé komplikace.
V úvodu byl zmíněn význam syrové zeleniny — potřebujeme ji na doplnění vitální energie, která je skutečně zničitelná varem. Na pokrytí potřebné vitální energie nám však stačí malý kousek syrové zeleniny. Tato energie totiž není skladovatelná a nemůžeme si ji uchovat v zásobě, proto stačí malý kousek syrové zeleniny, ale zato pravidelně.
Důležitost konzumace velkého množství zeleniny, a to zeleniny různých druhů, potvrzují naše  mnohaleté zkušenosti v oblasti preventivní a léčené stravy. Vzhledem ke stravitelnosti je třeba mít větší podíl zeleniny tepelně upravené a menší podíl zeleniny syrové. V létě zvyšujeme množství zeleniny syrové a zkracujeme tepelnou úpravu. Dáváme přednost napařování, blanšírování a krátkému vaření. V zimě pak snižujeme množství syrové zeleniny a více pečeme, sotýrujeme a déle tepelně upravujeme. Je třeba střídat nejrůznější typy tepelné úpravy, druhy zelenin i způsoby krájení, vše doplníme zeleninou syrovou a kvašenou. Důležitým faktorem při výběru vhodné stravy je aktuální roční období a náš zdravotní stav.   

Zelenina nestačí
Zelenina ovšem nemůže být jedinou složkou stravy, protože neobsahuje vše potřebné. Strava musí proto obsahovat obiloviny pro pokrytí polysacharidů a vitamínů B a také některých aminokyselin. Obiloviny nejsou bez tepelné úpravy stravitelné, potřebu bílkoviny hradíme  kombinací obilovin a luštěnin, o nutnosti jejich tepelné úpravy není pochyb. Maso také většinou nejíme syrové.
Syrová potrava je pro nás důležitá a nezbytná, ale nelze ji považovat za jedinou součást stravy. Naopak bychom se měli dopracovat k co nejpestřejším způsobům úpravy, takto pestře upravená strava přináší organismu  vše potřebné. Kromě správného zpracování potravy však nezapomínejme i na složení potravy, neboť jen tak získáme jídlo, které bude nejen chutné, ale bude prospívat našemu zdraví.

MUDr. Vladimíra Strnadelová, Jan Zerzán