Knihovnička Meduňky,  Meduňka,  Psychologie,  Rady a tipy,  Recepty,  Zvířata

Zítra je je Světový den spánku…

Dobrý spánek je nezbytným předpokladem dobrého nálady, dobrého zdraví a celkově dobrého života. A vůbec to není samozřejmost – s problémy se spánkem se potýká obrovské množství lidí a spotřeba různých „pilulek“ na spaní bohužel stále vzrůstá. Význam kvalitního spánku bychom si měli připomínat nejen při dnešním Světovém dni spánku…
Několik rad, jak podpořit kvalitní spánek přirodními prostředky, jsme vybrali z knížky Simony Procházkové Vítej, zimo bílá (…jak vidíte, tato kniha navzdory názvu zahrnuje i nadčasová témata…-:)
www.knihovnickamedunky.cz

Kvalitní spánek regeneruje celý organismus
Spánek je pro tělo velmi důležitý, protože pomáhá regenerovat tělo i mysl. Důvodem potíží s usínáním a přerušovaným spánkem většinou bývají psychické problémy, tedy stres, starosti, přetížení, nervozita, trápení a celkové depresivní naladění. Výzkumy prokázaly, že ženy mívají častější problémy s nespavostí než muži. Pokud špatně spíme, můžeme se cítit celkově unavení a ve špatné kondici. Chronický nedostatek spánku snižuje duševní i fyzické výkony, vede k nervozitě, úzkostným stavům i jiným potížím.
Nespavost je nejběžnější porucha spánku, ale také asi nejkomplikovanější. Zahrnuje obtíže při usínání nebo způsobuje předčasné buzení. To může být způsobeno emočními poruchami (úzkost, deprese, stres), které vznikají, když opakovaně „probíráme“ své denní záležitosti nebo se zabýváme různými představami a trápíme se nad tím, co se má stát zítra. Příčiny nespavosti mohou být i tělesného původu, například bolest, přílišná zima či vedro apod. Děti někdy bdí ze strachu. Někdy mohou být příčinou nespavosti léky.


Jak na poruchy spánku?

Pravidelný pohyb je pro organismus nezbytný
Pohyb zmírňuje pocity nervozity, roztěkanosti a úzkosti, dále podporuje krevní oběh, spaluje adrenalin a jiné stimulující hormony, které se vylučují při stresu. Snažíme se protahovat tělo aspoň 30 minut denně a 3× týdně si k tomu ještě dopřejeme 1 hodinu aktivnějšího pohybu.  Cvičíme však přes den, nikdy ne před spaním, protože pohyb nás spíše vzpruží.

Dýchací cvičení pomáhá s usínáním
Toto dechové cvičení pomůže uvolnit celé tělo a pomáhá proti nespavosti. Lehneme si na záda a zavřeme oči, oční bulvy nasměrujeme ke kořenu nosu. Pomalinku se začneme soustřeďovat na dýchání – nádechy a výdechy začínáme prodlužovat. Cítíme teplo v podbříšku, které se začíná šířit do chodidel a pak cirkuluje po celém těle. Začínáme se soustřeďovat jen na to, jak se naše tělo dotýká podložky a my se čím dál více uvolňujeme. Můžeme si představit, že vdechujeme tlumené oranžové světlo, které nám pomáhá v uvolnění.  Následně ze sebe vydechujeme napětí, které jsme si posbírali během dne.

Bylinky, které nám pomůžou navodit spánek
Čajík na dobrou noc
Potřebujeme: 1 díl chmelových šišek, 1 díl kořene kozlíku, 1 díl meduňky, 1 díl květu a plodu hlohu, 1 díl srdečníku
Postup: Léčivky dobře promícháme, čaj si připravíme tak, že 1 polévkovou lžíci směsi přelijeme 3 dl vroucí vody a necháme 15 minut louhovat. Pak scedíme a popíjíme po doušcích asi 20 minut před plánovaným ulehnutím.

Čaj pro klidné spaní
Potřebujeme: 1 díl meduňky, 1 díl kořene kozlíku, 1 díl květů levandule
Postup: Bylinky promícháme, čaj si připravíme tak, že 1 polévkovou lžíci směsi přelijeme 3 dl vroucí vody a necháme 15 minut louhovat. Po uplynutí této doby přecedíme a popíjíme během večera.

Nápoj pro hezké sny
Potřebujeme: 1 šálek mléka (nejlépe sójového nebo rýžového), 1 lžíci kvalitního medu nebo agávového sirupu, 1 lžíci mletých mandlí, na špičku kulatého nože muškátového oříšku
Postup: Mléko se šafránem a mandlemi přivedeme k varu a vaříme na mírném ohni asi 10 minut, pak dosladíme a můžeme podávat. Tento nápoj pijeme po doušcích asi 20 minut před plánovaným ulehnutím.

Zvuky pomohou navodit spánek
Jestliže patříme mezi „chronické“ nespavce, zklidnit mysl a uvolnit tělo nám pomohou léčivé zvuky. Stačí si dát do ložnice CD přehrávač (notebook rozhodně nedoporučuji) a potichu si zapnout příslušné CD, položit se a soustředit se pouze na dech a příjemné tóny.