Meduňka,  Péče o tělo,  Rady a tipy,  Zdraví

Z lednové Meduňky: Pokračuje skvělý seriál o problémech pohybového systému, tentokrát zaměřený na horní část zad, ramena a hrudník

Troufáme si říci, že to je téma, které se týká skutečně téměř každého! Schválně, koho z vás aspoň občas nebolí záda nebo krční páteř? Pokud patříte mezi takového šťastlivce, můžeme vám jen gratulovat. A ti ostatní se možná rádi dozvědí něco o příčinách svých problémů a možnostech nápravy stavu od fundované autorky – autorkou seriálu je naše spolupracovnice, zkušená lékařka MUDr. Ludmila Eleková. Lednové číslo je stále ke koupi v „papírové podobě“ nebo i v elektronické podobě na emedunka.cz Meduňku si také můžete předplatit – podívejte se na náš e-shop. Přejeme vám, ať vás co nejméně bolí záda – možná k tomu přispěje i následující článek – nabízíme ukázku, celý si ho přečtete v aktuální lednové Meduňce.

Z článku MUDr. Elekové (4. díl seriálu o problémech pohybového systému):
V předchozím článku v minulém čísle Meduňky jsem se zabývala pánví a středem těla, jeho důležitostí pro celou řadu pohybů a pro postoj. Postoj ale záleží i na stavu horní části páteře, na postavení hlavy a ramenního pletence. Dnešní člověk skoro pořád sedí, během pracovní doby a obvykle i většinu volného času. Sedíme a sedíme, hrbíme se nad počítačem, pracovním stolem nebo knihou, ale sedí i mnoho lidí pracujících fyzicky: šičky, dělníci montující drobné součástky apod.

Člověk nebyl stvořen k dlouhým hodinám sezení na židli u stolu! Dlouhé sezení nejen vypíná zadní svalový řetězec (viz minulý článek), ale také nutí hlavu, krk a horní část zad k nepřirozené poloze. Nevhodnou polohu člověk zaujme o to snáz, oč má svaly této oblasti těla ochablejší. Naopak dobře vyvinuté svaly a celková kondice této oblasti nás drží v přirozeně vzpřímené pozici a nedovolí extrémní vychýlení.
Lidé jsou stvořeni k tomu, aby chodili, zvedali a nosili břemena, občas běželi, občas někam vylezli. Když už seděli, pak mnohem kratší dobu, ale hlavně na zemi! Na patách nebo na zemi se zkříženýma nohama. Všimněte si, jak sedí lidé v méně rozvinutých zemích: sed na patách udržuje pružné a ohebné kotníky, lýtka, kolena, stehna, hýždě. Kdo z nás si dokáže sednout na paty a nespadnout? Přiznám se, že ani já ne, potřebuji pod patami asi 2 cm podložení. Malé děti běžně sedají na bobku, postupně ale ohebnost ztratí, jakmile přejdou na židličky. 
Podívejme se kolem sebe, kolik lidí nenese svou hlavu nad tělem, ale před ním. Někteří ztratili viditelný krk… Hrbení se a předsunuté držení hlavy je velmi škodlivé pro celé tělo. Je častým zdrojem bolestí hlavy a krční páteře, narušuje dýchání (hrudník je sevřen), dráždí nervy procházející touto oblastí. Kromě toho vypadá opravdu ošklivě, zvláště u mladých lidí. Kdysi patřilo k dobré výchově děti nutit stát rovně, zejména u dívek z lepších rodin neexistovalo, aby se hrbily. Pamatuji ze své praxe dámy narozené za první republiky, jak i ve stáří mnohdy chodily pěkně rovně.

Hlava a krk
Vraťme se zpět k hlavě a krku. Když stojíme, z boku by ucho, rameno, kyčel, koleno a kotník měly být pod sebou ve svislé linii. To znamená, že hlava by měla být přímo nad tělem, mezi rameny, ne před nimi. Krční páteř má přirozenou mírnou lordózu (vyklenutí směrem dopředu), opakuji – mírnou, nikoli krk ohnutý jako u husy. Je logické, že když bude ochablé svalstvo v oblasti hrudníku, zejména svaly kolem lopatek, bude těžké držet hlavu nad trupem, protože hrudník se ohne dopředu, a hlava by pak musela být vlastně v záklonu, a to je nepříjemné. Je to podobný problém, o kterém jsem psala minule: proč lidé se slabými zádovými svaly chodí a stojí v předklonu – aby vyrovnali nepříznivý úhel mezi pánví a bederní páteří při dopředu rotované pánvi, a odlehčili tak ploténkám.
Chcete-li mít hezky vzpřímený postoj, pak musíte začít odspodu: pevný zadek a břicho vám udrží pánev ve správném podsazení, bederní páteř bude směřovat kolmo vzhůru, nebudete mít nucení se předklonit. Na to navazují pevné posturální svaly podél hrudní páteře, dostatečně vyvinuté mezilopatkové a trapézové svaly, které pomáhají držet ramenní kloub ve správném postavení a otevírají hrudník. Prsní svaly musí být dostatečně procvičované a protažené, aby ramena nebyla tažena dopředu. Na to pak může navázat správné držení hlavy.
Psala jsem o horním a dolním zkříženém syndromu, kdy určité svaly mají tendenci ochabnout a jiné se naopak zkrátí a vede to k typickému postoji S: předsunutá hlava (zkrácené kývače, ochablé posturální šíjové svaly), ohnutá záda v hrudní oblasti (zkrácené prsní svaly, ochablé posturální a mezilopatkové svaly), přílišná lordóza v bederní oblasti a anterotace pánve (ochablé břišní a hýždové svaly, zkrácené ohýbače kyčle (musculus iliopsoas, lidská „svíčková“, pokud víte, kde se ten kus masa nachází – jde podél páteře přes vnitřní povrch pánevních kostí a upíná se zepředu na stehenní kost, jeho funkce je ohnout nohu v kyčli, při ochablých břišních svalech za ně dělá část práce).

Vyzkoušejte si…
Co dělat, abyste stáli rovně? Co asi, cvičit, vybudovat si svaly v této oblasti, nic jiného vás neudrží. Není náhodou, že pravidelně a dobře cvičícího člověka poznáte na dálku podle postoje. Ale také podle toho, jestli má kolem klíčních kostí, ramen a lopatek viditelné svaly. Zejména ženy v tom mají značné rezervy, často vidím propadliny nad klíčky, mezi žebry a mezi lopatkami, pokud to nemaskuje podkožní tuk.
Zkontrolujte se v zrcadle, nejdřív z boku. Kde je vaše hlava? Nad trupem, nebo před ním? Máte krk? Jakou linii mají vaše záda v krční a hrudní oblasti? A co ramena? Jsou pod uchem, nebo stažená dopředu? A nyní pohled zepředu: jsou obě ramena stejně vysoko? Jsou zaoblená svaly, máte viditelný deltový sval, nebo jsou svaly ochablé? Co klíční kost a její okolí? Je vyplněno svaly, nebo propadlé? Nyní zkuste rameny pohnout: zvednout je k uším a spustit, zakroužit jedním a pak druhým směrem, stočit dopředu a vyhrbit se a naopak je stáhnout dozadu a dolů a vypnout prsa. Jak to jde? Jak to cítíte? A nyní hlava: zkuste ji otočit na jednu a pak druhou stranu, jde na obě stejně, nebo to někde táhne? Úklon hlavy k jednomu a pak druhému ramenu, jak to jde a jaký to je pocit. Zkuste vzpažit, co nejvíc, je to symetrické? Zkuste zapažit, natažené paže dostat co nejvíc dozadu a nahoru, kam to jde?