Děti

Vaříme s dětmi a pro děti: barevně, hravě a zdravě!

Má vaše dítě při pohledu na zeleninu na talíři pevně semknuté rty? Vyzkoušeli jste různé triky a fígle, abyste u dětí nenápadně uplatnili zdravou stravu  – ale vše bez úspěchu? Pokud není zdravotní problém vašeho potomka –  třeba potravinová alergie, bolest bříška nebo křeče po požití zeleniny, ale že jde jen o rozmar –  vyzkoušejte ”vařit s duhou”. Pravidlo je jednoduché: každý den si dáme něco od každé barvy…

Hravá strava
Děti jsou přirozeně kreativní. Rády poslouchají pohádky, kreslí a milují barvy. Zapojte tedy barvy i do vaření a vařte s duhou. Zdravá strava by měla být — co se ovoce a zeleniny týče — duhová. Co to znamená? Každý den si dejme k jídlu něco žlutého, oranžového, červeného, zeleného a fialového.

Odpovědnost a vlastní výběr
Duhová strava je u dětí velmi oblíbená. Nejen že si „hrají“ s barvami, ale zároveň se  učí odpovědnosti za své zdraví a starosti o druhé. Probírejte s dětmi, co budete vařit k večeři nebo o víkendu, vezměte je s sebou na nákup. Nechte je vybrat 3 barvy zeleniny pro celou rodinu k večeři a ovoce jiné duhové barvy např. na svačinu do školy či tatínkovi do práce. Pokud má někdo v rodině určitý zdravotní problém, můžete jim vysvětlit, že tatínek potřebuje hodně červené a babička zase fialové. Nechte je vymodelovat žluto-oranžové dýňovo-zázvorové medové sušenky a ozdobit špaldové muffiny fialovými borůvkami nebo červenými malinami. Pro děti je to zábava a zároveň si začínají  uvědomovat důvěru a zodpovědnost, kterou do nich při výběru potravin i pomoci při přípravě jídla vkládáte, a také si uvědomí, že se najednou ony mohou starat o vás. Pro vás to znamená méně křiku u večeře a pro ně jistý příjem širší škály vitamínů, minerálních látek, stopových prvků a antioxidantů, které tělo přirozeně chrání proti různým vnějším negativním vlivům a možným chorobám.

Barvy pro každého  

Oranžová a žlutá zelenina a ovoce
Obsahuje betakaroten, flavanoidy, vitamín C a draslík. Konzumací se mimo jiné zlepšuje metabolismus hořčíku a vápníku, což napomáhá zdravému růstu kostí, podporuje se tvorba kolagenu, a tím zdraví kloubů a pokožky, organismus se alkalizuje. Ovoce a zeleninu z této skupiny si dopřáváme při alergiích a ekzémech.
Co sem patří: meruňky, žlutý meloun, angrešt, mrkev, grepy, citrony, manga, nektarinky, pomeranče, mandarinky, broskve, ananas, kukuřice, sladké brambory, žlutá jablka, fíky, zlaté hrušky, žluté papriky, žluté brambory, dýně, žlutá rajčata.

Červené ovoce a zelenina
Obsahuje lykopen, kyselinu ellagovou a bioflavanoidy hesperdin a quercetin. Snižuje krevní tlak, je vhodná při zvýšeném cholesterolu, zánětech, posiluje imunitu.
Co sem patří: červená řepa, krvavé pomeranče, růžové a červené grepy, třešně, brusinky, jahody, rajčata, vodní meloun, rebarbora, granátová jablka, maliny, červená jablka, hrušky, papriky, hrozny, červená cibule, čekanka, ředkvičky.

Zelená zelenina
Obsahuje chlorofyl, vitamín C, vápník, kyselinu listovou, betakaroten, lutein, zeaxantin a vlákninu. Tyto látky regulují a normalizují zažívání, podporují imunitu, snižují riziko výskytu rakoviny, snižují cholesterol a neutralizují volné radikály.
Co sem patří: artyčoky, rukola, chřest, avokádo, brokolice, růžičková kapusta, řapíkatý celer, čínské zelí, okurky, zelená jablka, zelené fazole, zelené zelí, zelené hrozny, zelené hrušky, zelené papriky, kiwi, pórek, různé druhy zelených salátů, limetky, hrášek, špenát, řeřicha, cuketa.

Modrá a fialová barva
Napomáhá vstřebávat minerální látky (vápník, hořčík či železo), zlepšuje imunitu, snižuje záněty, bojuje proti rakovinovému bujení a podporuje zdraví oběhového systému. Dále také reguluje zažívání a podporuje zdraví očí, a to díky luteinu, quercetinu, zeaxantinu, resveratrolu, vitamínu C, kyselině ellagové a vláknině, které se v tomto ovoci a zelenině hojně vyskytují.
Co sem patří: černý rybíz, ostružiny, borůvky, švestky a sušené švestky, lilek, bezinky, tmavé hrozny, fialový chřest, fialové zelí, fialové fíky, fialové papriky.
Nezapomínejme ani na bílé ovoce a zeleninu, a to i přesto, že v klasické duze tuto barvu nenajdeme. Bílé ovoce a zelenina obsahují lignany, beta-glukany a látky jako je ECGC (typicky nejznáměji popsaný velmi silný antioxidant vyskytující se  v zeleném čaji), které prokazují velmi silné imunitní a protirakovinové působení.
Co sem patří: banány, hrušky s hnědou slupkou, bílé nektarínky a broskve, květák, česnek, cibule, zázvor, kedlubny, houby, pastiňák, brambory, šalotka.

Nechuť nemusí být vždy rozmarem
Může se ovšem také stát, že má dítě k určité barvě nebo textuře odpor, a proto zeleninu nebo ovoce této barvy odmítá. V takovém případě je nejlepší ho pobídnout, aby si vybralo nějaký jiný druh. Nechuť nemusí být vždy rozmarem. Stejně jako si naše tělo o chybějící látky dokáže jednoduše říct (zvýšenou chutí na ně), může se nadbytek některých látek projevit averzí k potravinám, které příslušnou látku obsahují. Zvýšená chuť na avokádo může znamenat nedostatek esenciálních mastných kyselin a projevit se např. poruchou pozornosti u dětí, chuť na ananas může znamenat nedostatečnou funkci slinivky břišní a špatné trávení. Pokud má vaše dítě věčně zacpané dutiny a averzi k rajčatům, může trpět třeba přecitlivělostí na salicyláty.
Duhová strava je hravá, baví malé i velké, je u ní legrace. Zapojte děti do přípravy jídelníčku a udělejte ze společné přípravy večeří, svačin nebo víkendového stravování příjemnou aktivitu. Nakupujte s dětmi a dejte jim poznat pocit důležitosti a odpovědnosti při výběru potravin pro celou rodinu. Při tom jim můžete nenásilně vysvětlovat, co je a co není pro jejich i vaše zdraví dobré.
To vše samozřejmě podle vašich i jejich časových možností. Z přípravy jídla byste měli mít vy i vaše děti radost.

Kateřina Boesenberg, BHSc. ND.