Rodinný časopis o alternativních cestách ke zdraví, připravovaný ve spolupráci s předními lékaři, léčiteli a odborníky v bylinkách, astromedicíně, zdravé výživě, psychoterapii, bioenergii, reflexní terapii a dalších netradičních metodách léčení.
Vybíráme ze zářijové Meduňky: Proč jsme unavení?

V novém, zářijovém čísle Meduňky se podrobně věnujeme problému únavy a nabízíme ukázku z článku naší spolupracovnice, zkušené praktické lékařky MUDr. Ludmiky Elekové... Autorka se zamýšlí nad různými příčinami a projevy únavy a navrhuje řadu užitečných rad doporučení.

Množství lidí, kteří chodí k lékařům s problémem únavy, je obrovské. Unavený je snad každý. Když se zeptám, jak se cítí, řeknou, že dobře, ale na cílenou otázku, jak jsou na tom s energií, odpovídají, že jsou unavení, ale to že je přece „normální“. Překvapuje mě, co vše lidé považují za „normální“…

Příčiny únavy
Únava je pocit slabosti, tíhy, nedostatečné motivace a chuti k činnosti, ospalosti, snížené bdělosti, zhoršené paměti, svalové slabosti, snížené vytrvalosti a schopnosti podat vrcholný výkon. Může být vnímána jako duševní, tělesná nebo obojí. V nejtěžších případech mluvíme o únavovém syndromu. Vyšetřování unaveného člověka je pro konvenční medicínu frustrující, protože velmi často se nic nenajde. Otázkou ale je, z jakých vyšetření se dospělo k tomu „nic“! Bohužel mnoho lékařů udělá jen velmi omezená vyšetření. Když má nemocný štěstí a dostane se k imunologovi, dočká se podrobnějšího vyšetření, ale často s negativním výsledkem. V tomto bodě je pacient buď odehnán s tím, že je „zdráv“ nebo odeslán k psychiatrovi.
Co tedy může způsobit únavu? Špatná výživa: nedostatečná v obsahu vitamínů živin, minerálů, bílkovin, kvalitních tuků a antioxidantů, plná rychlých sacharidů způsobujících časté hypoglykémie, potravinové alergie a intolerance. Dále chudokrevnost, narušená funkce mitochondrií, intoxikace, přetížení jater, individuálně zvýšená potřeba určitých živin a vitamínů, chronické infekce, oslabení imunity, autoimunitní onemocnění a chronické zánětlivé stavy, chronický stres ve fázi oslabení činnosti nadledvinek (snížená produkce kortizolu). Únava je také často nežádoucím účinkem některých léků. Z psychických příčin je to deprese a jiná psychická onemocnění, ale také celkově špatná životospráva, nedostatek spánku a pohybu. Na vyšší úrovni nedostatek pozitivních duševních podnětů, ztráta smyslu života, neustálý kolotoč negativních myšlenek. Nemocný musí převzít odpovědnost za svůj život, protože jeho dosavadní způsob života k únavě přispěl, ať již to dělal vědomě nebo nevědomě.
Únava je projevem nedostatku energie v buňkách. Energii ve formě molekul ATP (adenosin trifosfát) se tvoří v mitochondriích, buněčných elektrárnách. Jestliže jsou hlavním zdrojem energie sacharidy (glukóza), vznikají při jejich spalování v mitochondriích volné radikály, které je poškozují. Je to jako když létají jiskry z parní lokomotivy. Buňky potřebují antioxidanty, které je proti volným radikálům chrání, při jejich nedostatku dochází k jejich poškození. Spalování tuků je čisté a efektivnější. Proto jednou z běžných příčin únavy je konzumace stravy bohaté na sacharidy a současně chudé na antioxidanty a jiné důležité látky. Jak taková strava vypadá? Převažují v ní potraviny založené na obilí (moučné výrobky), obsahující sladkosti, ale málo zeleniny, která se nekonzumuje denně. Obvykle je tato kombinace doplněna rafinovanými rostlinnými oleji, které jsou v době použití dávno žluklé. Tyto oleje jsou koncentráty volných radikálů. Prvním krokem, jak snížit únavu, je zvýšit příjem zeleniny. Měla by tvořit nejméně polovinu každé porce jídla, lépe dvě třetiny. Část by měla být syrová a kvašená. Měli bychom jíst všechny barvy, co nejvíc druhů. Zdravá strava by měla také obsahovat dostatek bílkovin, ideálně z kvalitních živočišných zdrojů, které s sebou automaticky nesou zdravé tuky, zinek, vitamíny, železo, cholin aj. Výměna oleje, který konzumujete, je asi tou nejdůležitější změnou, který by každý měl udělat! Vyhoďte rafinované oleje ze semen a jezte pouze tuky, které vyrobila příroda, ne továrna.

Další příčiny
Potravinové alergie a intolerance jsou další častou příčinou únavy. Typická je kombinace duševních a tělesných příznaků. Tzv. mozková mlha, neschopnost jasně přemýšlet, pocit zdrogování, narušení paměti a kognitivních funkcí, deprese apod., obrovská potřeba spánku a hlavně velmi těžká rána, kdy se člověk sice probudí, ale není schopen fungovat. Je to jiné než obyčejné nevyspání, je to podobné situaci, kdy si vezmete lék na usnutí a musíte vstát dříve, než z vašeho těla vyprchá. K tomu tělesná únava, tíha končetin. Mohou, ale nemusí se vyskytovat příznaky, které by vás varovaly, že příčina je mimo mozek, konkrétně ve střevě: jakékoli zažívací potíže, hlavně reflux, plynatost, nepravidelná stolice, alergické příznaky, bolesti a ztuhlost kloubů, šlach a svalů, fibromyalgie, přibírání na váze… Potíže mohou přijít velmi plíživě během několika let a mohou se přisoudit stárnutí (není ale normální se takhle cítit v žádném věku!) nebo mohou přijít vcelku náhle po poškození střeva a imunity: příčinou může být kúra antibiotik a jiných léků poškozujících střevo, střevní a jiná infekce, očkování, období stresu a obzvláště špatné stravy, užívání hormonů.
Mozek je častým cílem alergenů. Mechanismy jejich účinku jsou různé. Buď spustí imunitní reakci a příznaky jsou způsobeny zánětem, může jít i o dosud neznámé mechanismy, nebo alergen působí jako droga, jeho části stimulují mozkové buňky podobně jako neurotransmitery. Je to častější, než si myslíte...

Celý článek si přečtete v zářijové Meduňce.