Rodinný časopis o alternativních cestách ke zdraví, připravovaný ve spolupráci s předními lékaři, léčiteli a odborníky v bylinkách, astromedicíně, zdravé výživě, psychoterapii, bioenergii, reflexní terapii a dalších netradičních metodách léčení.
Léčivé vlastnosti vývarů

V současném podzimním a nadcházejícím zimním období oceníme skvělé vlastnosti vývarů - jsou chutné, krásně nás zahřejí a pokud si připravíme vývar z kvalitnách surovin, dodáme svému tělu i řadu důležitých vitaminů a minerálů... Článek o vývarech i s recepty připravila pro prosincové číslo MEDUŇKY Charlotte Matysková.

Vývar je základem poctivé kuchyně na celém světě. Má silnou výraznou chuť, snadno se připravuje a má široké uplatnění.  V dobrých restauracích se různé druhy vývarů připravují neustále, jsou základem polévek, omáček nebo rizot.
V nutriční terapii se vývary s úspěchem používají hlavně při trávicích a kloubních potížích. Šálek silného vývaru před jídlem dobře nastartuje trávicí procesy. Obsahuje látky, které léčí a hojí střeva, proto je součástí dietních směrů jako paleo, SCD nebo GAPS. Pomáhá zlepšit syndrom propustného střeva, kořen mnohých autoimunitních a psychických poruch. Kromě zklidnění imunitního systému a hojení střevní stěny také zmírňuje bolestivost kloubů při artritidě a osteoartritidě.

Vývar z masa kostí
Za tajemstvím jeho účinků se skrývá dlouhý a pomalý var, který uvolní minerály a vitaminy, které v naší stravě běžně chybějí. Čím déle se vývar připravuje, tím více prospěšných látek se do něj uvolní. Přidaná citrónová šťáva nebo jablečný ocet navíc uvolní kolagen, bílkovinu obsahující jedinečný profil aminokyselin – např. glycin, který podporuje proces detoxikace těla, zlepšuje spánek a paměť a uplatňuje se při syntéze hemoglobinu a žlučových solí. Vývar z kostí obsahuje vápník, fosfor, hořčík, draslík, síru nebo křemík. Pokud použijete morkovou kost, tedy řez dlouhé hovězí kosti, bude vývar obsahovat i velké množství vitaminu A a K, železa, zinku, selenu nebo manganu. Pojivové tkáně kolem kosti jsou zdrojem glukosaminu a chondroitinu, které prokazatelně zmírňují bolestivost kloubů při artritidě.
Obsah látek v hotovém vývaru závisí na kvalitě použitých surovin. Vývar můžete připravit z masa a kostí od řezníka i z kuřecího skeletu, zbylého od nedělního oběda, ale ať už zvolíte jakýkoliv druh masa, vyhněte se surovinám s nejistým původem i způsobem chovu zvířat. K masu vždy přidejte kořenovou zeleninu, česnek a cibuli nebo koření jako bobkový list a kuličky pepře, uvolní se tak další minerály.

Zeleninová alternativa

Lidé, stravující se vegetariánsky nebo vegansky, mohou živočišnou surovinu částečně nahradit zeleninovým vývarem s přidanou hodnotou v podobě mořských řas, hub sušených na slunci nebo protizánětlivého koření, které na zdraví střev a kostí působí také příznivě.
Základem zeleninového vývaru je obvykle mrkev a celer, které obsahují vápník, fosfor nebo hořčík, dále cibule a česnek, jejichž sírové složky podporují detoxikaci a potom kapusta, která do vývaru odevzdá nejen minerály, ale také chuť „umami“, tedy chuť podobnou masu....

Celý článek si přečtete v novém čísle MEDUŇKY...